Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag behåller som bekant mina bilar sällan mer än 1 år men den V70II 3.2 jag hade gick helt utan fel. Visserligen frös någon givare till bakluckan när det var kallt men det självläkte. Min S40N T5 gick utmärkt förutom att motorvärmaren var felmonterad - nåt rör som dragits för nära nån givare. Gjorde att bilen var svårtstartad vintertid. Detta är väl mer ett verkstadsfel än ett bilfel egentligen då själva Volvo inte monterat den.
Räkna med att åka till verkstan några gånger första halvåret. Är väl inget speciellt för Volvo iofs.

Beroende på vilken verkstad du väljer kan du få nöjet att åka tillbaks gång på gång.

T.ex. Upplands Motor som troligen skulle vinna slarvigast-i-branschen-priset. Själv lyckades jag med konsstycket att åka 5 gånger till verkstan för en mobiltelefonhållarinstallation, där grand final var att strömkabeln slängts in löst i mittkonsolen så den trasslade in sig i växelspaken och blockade 1:an och 2:an på ett kundbesök. Och jag fick även nöjet att själv städa bort gammalt installationsmaterial själv från förarmattan. Förutom det var det inget speciellt.

Jo förresten, motorn hade startproblem från fabrik, vilket leveransavdelningen sket i. Men efter hård övertalning av teknikern som försökte dra en bullshitvals igen liksom servicemottagaren, så lagade de upp den grejan också. Saknades en sensor på kopplingspedalen. Så i stort sett problemfritt... ?:-/

Nu 6 månader efter leverans lever vindrutetorkarna faderullan. Både fram och bak skenar litet då och då. (skulle kunna bero på ovan slarvinstallation iofs). Men jag har hittat "tilt-koden" hur jag får stopp på skiten. Men förutom ovanstående funkar den som den ska.
av dst02
Spoiler »

Låter som din ÅF har lika goa gubbar på verkstan som brandt i uddevalla å dingle för där e dom fan inte riktiga!
dst02 skrev:....på tal om dåliga ÅF, borde starta tråden " vilka åf är minst problemfria"
Bra idé.. jag lovar att bidra med mitt första halvår och de kommande eventuella problemen med Gösta Samuelssons i Gävle. Än så länge har jag dock bra intryck av de två säljare jag varit i kontakt med.
Har haft 5-6 nya Volvo i rad utan några betydande problem.
S80 -00 5000 mil, bytte bromsskivor ett par gånger på garantin
S60 -02 14000 mil, bytte två stag i bakvagnen, det var allt! Bra för en 250 hk bil som gick rätt hårt
V70 -08 8000 mil, motorhuv markerade öppen fast stängd
V70 -11 3000 mil, inga fel
V70 -12, 2000 mil, inga fel
Är nöjd. Vi har haft mkt mer problem med BMW men jag känner till många fall med Audi, BMW, Volvo etc. som funkar hur bra som helst eller hur dåligt som helst. Däremot har jag aldrig hört talas om en Honda eller Toyota som ständigt bråkar.

Värt att notera att Volvo också är - eller åtminstone har varit - generösa med goodwill. Tyckte det var skandal när en oljeservice (normalt 2000-2500 kr) kostade 20000 på familjens BMW e60 vid 4000 nånting mil. Bilen var då drygt två år och garantin hade gått ut. BMW ville varken bekosta byte av vattenpump eller nya kablelstammar till PDC:n. Det hade Volvo gjort!
PH
av dst02
perhall skrev:Har haft 5-6 nya Volvo i rad utan några betydande problem.
S60 -02 14000 mil, bytte två stag i bakvagnen, det var allt! Bra för en 250 hk bil som gick rätt hårt
Är nöjd. Vi har haft mkt mer problem med BMW men jag känner till många fall med Audi, BMW, Volvo etc. som funkar hur bra som helst eller hur dåligt som helst. Däremot har jag aldrig hört talas om en Honda eller Toyota som ständigt bråkar.

Värt att notera att Volvo också är - eller åtminstone har varit - generösa med goodwill. Tyckte det var skandal när en oljeservice (normalt 2000-2500 kr) kostade 20000 på familjens BMW e60 vid 4000 nånting mil. Bilen var då drygt två år och garantin hade gått ut. BMW ville varken bekosta byte av vattenpump eller nya kablelstammar till PDC:n. Det hade Volvo gjort!
PH

Ja de e ju helt fantastiskt att bilarna du haft inte krånglat när dom gått så många mil. 2000,3000,5000 e ju skandal om de inte håller längre än å 8000 ska väl inte heller va några problem för svensk världspremium.
dst02 skrev:
perhall skrev:Har haft 5-6 nya Volvo i rad utan några betydande problem.

PH

Ja de e ju helt fantastiskt att bilarna du haft inte krånglat när dom gått så många mil. 2000,3000,5000 e ju skandal om de inte håller längre än å 8000 ska väl inte heller va några problem för svensk världspremium.
Läser man tyska ams långtester är det extremt ovanligt att bilar inte har minst fem fel de första 5000 milen, de har haft flera VAG-bilar de senaste åren med 15-20 fel och flera driftstopp på 10 000 mil/2 år. Och de har ändå gjort några hundra såna tester. Så allt är ju relativt. Men jag är mer inne på att jag har haft tur, men är glad så länge mina Volvos funkar bra.
PH

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?