Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Har precis fått hem en ELM327, dock med USB anslutning för laptop. Jag håller också på med E85 trixande och vill kunna läsa ut short term, och long term fuel trim värden. Även laddtrycket är av intresse. Vad rekommenderar ni att använda för program till PC'n, eller kan dessa värden läsas ur av de flesta ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag testade idag att ansluta mitt nya ELM327 interface och laptop i bilen. Körde programmet "Freeobd2" som utan problem kunde ansluta sig till bilens ECU och läsa ut mycket intressant. Dock så lyckas jag inte läsa ut "MAP / Manifold Air Pressure" programmet visar endast "not available". Visst finns det väl en MAP givare på 2.5T motorn, ECU'n måste väl kunna styra laddtrycket via magnetventilen. Eller kör ECU'n magnetventilen "open loop", och styr magnetventilen med en viss duty cycle utan feedback från laddtryckets är-värde ?
av lunnegren
Att ha någonting konstant anslutet till OBDuttaget kan enligt de lärda vara en dålig ide.
Varför är för att den då kan råka dra ur batteriet eftersom canbussen då är aktiverad och enheterna går inte och lägger sig.
Innan jag nu köpte DICE så använde jag OBDautodoctor för att kolla på felkoder, tyckte den var lite bättre på felkoder än vad Torque är. Dock så är Torque bättre på givare imo.
Användarvisningsbild
av Jackson75
dieselmagnus skrev:Jag fick välja MAF under inställningar. Jag har ju dock en diesel men det stod MAF not avaliable så då bytte jag till MAF och det funkar bra.
Jovisst, MAF funkar fint, men det var MAP jag var intresserad av då jag trodde att man hade givare även för detta, för mätning av laddtryck.
Användarvisningsbild
av Jackson75
lunnegren skrev:Att ha någonting konstant anslutet till OBDuttaget kan enligt de lärda vara en dålig ide.
Varför är för att den då kan råka dra ur batteriet eftersom canbussen då är aktiverad och enheterna går inte och lägger sig.
Innan jag nu köpte DICE så använde jag OBDautodoctor för att kolla på felkoder, tyckte den var lite bättre på felkoder än vad Torque är. Dock så är Torque bättre på givare imo.
Finns Torque även till PC?

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]