Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar det likna nått. Du har ingen hum av vad blocket väger? Har för mig att jag läste någonstans att veven väger runt 20, kolvar och stakar ca 1kg styck, kan det stämma?
Jag har ju såklart inte tänkt att lyfta ur motorn komplett, utan del för del.

En annan fråga. Kan motorn ta 'mer' skada av att stå ute i vinter utan topp monterad, än med topped monterad? Givetvis ska ju utan där toppen sitter täckas med plast eller nått så kolvarna inte är totalt exponerade.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, det är väl så jag resonerar också, men jag är långt ifrån någon expert när det gäller "nakna" motorer.
Det jag tänke mest på var om det kan/kommer orsaka rost i cylindrarna och kolvarna, så man får ett h-e att få ut kolvarna samt blir tvungen att lämna iväg blocket på borrning/honing.

Och blir det så stora utgifter känns det nästan onödigt att lägga ner energi på denna motor, och istället skaffa sig en ny med mindre miltal/bättre skick, och lägga pengarna på den istället. Det är ju ändå "bara en vanlig jävla B5234FT" :mrgreen:

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]