Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har för mig att man ska byta stift vid 6000mils intervaller?

Ps. Trodde det inte fanns 2.5t motorn till MY09, utan bara ft. Trisst att inte kunna välja mellan etanol och bensin samt få tillgång till lägre skatt :roll:
6000mils intervall på stift är där inga v70II som har utan det gäller den gammla v70 inte ens 2,0f byts stiften på 6000mil
Jag sökte särskilt efter en hederlig bensinturbofemma. (B5254T6 tror jag den heter).
Dessutom har man ju hört och läst om en del strul med FT:n!

Åter till topic!

Känns som att det är dags för Volvo service 2.0:-)

Dom flesta lägger sin röst på stiften alltså? Har ju läst lite om nån magnetventil på äldre Volvo turbos som resulterar i svajigt laddtryck, detta är inget problem på V70II kanske?

Tack för svar så här långt:-)
Vart har du "hört" att det är mkt strul med 2.5FT? Har inte sett många trådar här om strul med den.

Min smårycker lite när motorn är kall.

Har läst i någon tråd för längesedan att ryckningarna tydligen är normalt
Träffar mycket säljare som kör FT. Sen finns det ju lite trådar ang ventiljustering, täta serviceintervaller mm.
Men jag har inte en aning då jag inte ägt nån :-) dom fungerar säkert lika bra dom, men jag hade iaf inget intresse av att köra på sprit;-)

Tycker inte det känns riktigt ok när det rycker i motorn när man frestar den lite! Men visst, efter 12 år med en silkesmjuk raksexa kanske man är lite känslig;-)
Henke525 skrev:Träffar mycket säljare som kör FT. Sen finns det ju lite trådar ang ventiljustering, täta serviceintervaller mm.
Men jag har inte en aning då jag inte ägt nån :-) dom fungerar säkert lika bra dom, men jag hade iaf inget intresse av att köra på sprit;-)

Tycker inte det känns riktigt ok när det rycker i motorn när man frestar den lite! Men visst, efter 12 år med en silkesmjuk raksexa kanske man är lite känslig;-)
Det är från och med MY10 som ventilerna ska kontrolleras så du hade klarat dig men det beror inte på bränslet utan motorns konstruktion..

Varför inte sprit? billigare skatt, lägre bränslekostnader och du kan optimera den och få mycket mer effekt ur den på E85..

Enda nackdelen med 2,5FT är att räckvidden kortas något men tapparna ligger inte 100 mil isär där jag bor.. ;o)
Just dåliga kallstartsegenskaper är väl typiskt för E85.

Men, jag startade ej denna tråd för att få mitt motorval ifrågasatt, utan för att få eventuella funderingar på varför min bil ibland smårycker när jag belastar den.

Sen hoppas jag verkligen inte att det stämmer som någon skrev tidigare att det tär på koppling och växellåda att hålla varvtal där motorn har bäst vrid när man har husvagn på kroken!! Då är inte Volvo som jag minns det.....
Kanske var det så när etanolen var nytt, men kallstart i -30 fungerar utan problem. Tycker det positiva med att köra på sprit är att man alltid har med sig det ;). Men men, åter till din fråga.

Nu när jag tänker efter så rycker faktiskt min med ibland då jag kört på låga varv och trycker full gas. Men det är endast vid låga varv. Du har säkert varit med om att bilen dör av lite grann ibland också då man trycker full gas. Precis som att den hämtar andan. Tydligen normalt det med om man ska tro användarna här.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]