Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av basberoende
firechrille skrev:500 varv gör en hel del på förbrukningen på en bensinare(Y) men då är det ju det går det att byta till en 6petad från en d5a till min bensinare ? :) eller måste det svetsas om fästen och programeras? :S

Tveksamt då du måste byta en hel del andra saker i framvagnen. Drivaxlarna är grövre på en diesel bland annat.
av tomsa
Tar nog,som redan skrivet,åtskilliga mil att tjäna in denna åtgärd.
Visst sjunker varvtalet om 6:ans växel har lägre numerisk utväxling än std 5:ans växel men bilen blir ju åxå svagare vilket ju kommer att innebära att den drar mer vid uppförslut.
En diesel har ju helt andra förutsättningar i de lägen.

Och vi pratar inte om nån jätteskillnad i förbrukning utan kanske max 0.1 liter/mil vid plan väg men så ser ju inte verkligheten ut.

Visst kan man växla ner och anpassa körningen så man optimerar denna minskade styrka på sista växeln men det känns mer jobbigt än "nyttigt" :D för att ev spara några ören/mil

Sen är ju frågan vad som händer med andrahansdvärdet åxå.
Hittar du en köpare med samma tankesätt som dej själv eller en som rätt upp och ner "köper" din teori om "går mycket billigare med denna låda" så är det väl bra men oss övriga förlorar du som intressenter.
Det är vad jag tror iallafall.

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]