Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmm rätt som det var hoppade pumpen igång?
Höll på framme i säkringsdosan och vickade på relät drog ur/i säkringen några ggr till den när tändningen var på och då hör jag hur relät slår till och pumpen surrar igång och det börjar porla i fuelrailen :???:

Detta låter ju som någon typ av glappkontakt i säkrings/reläboxen i mina öron eller?

Testar och starta den och den går i gång direkt, låter den bli genomvarm och stänger av den. Monterar det andra/nya relät och den startar men stannar efter 3sekunder, testar flera ggr med samma resultat.
Monterar tillbaka det gamla originalrelät och den startar och verkar funka perfekt.

Någon som varit med om glappkontakt i relä/säkringsboxen?
Användarvisningsbild
av js1
Vet inte? Kan du inte dela reläet och kolla lödningarna? Dåliga lödningar är ju en typisk grej som ställer till det vid temperaturskillnader.
Vet du säkert att ditt utbytesrelä är ok? Jag menar var det nytt eller kom det från skroten?
js1 skrev:Vet inte? Kan du inte dela reläet och kolla lödningarna? Dåliga lödningar är ju en typisk grej som ställer till det vid temperaturskillnader.
Vet du säkert att ditt utbytesrelä är ok? Jag menar var det nytt eller kom det från skroten?
Det gamla relät har jag öppnat och synat och vad jag kan se verkar det ok, det ''fabriksnya'' ska lämnas tillbaka till inköpsstället och bytas då det verkar vara defekt och det ville jag inte rota i.

Även om det gamla relät är ok så är det kanske bra att ha ett nytt på hyllan :-)-)
Har du kollat relät ordentligt? Dvs under bra ljus och gärna lupp/förstoringsglas. Det är ju vanligt att lödningarna spricker, och detta är inte alltid synligt med blotta ögat.
Nu har jag aldrig kikat i ett bränslerelä, men om lödningarna inte är så svåra så kan du ju alltid prova att löda om dom iaf, även om dom ser bra ut.
Lucif3r skrev:Det kan ju även vara så att lödningarna är dåliga på ett sånt sätt att när relät blir varmt så släpper dom, och när relät kallnar så sätter dom fast sig igen. Och sånna fel kan vara riktigt svåra att se. Dom kan se hur bra ut som helst på utsidan, men innuti är det kaos.
Har ju ett nytt relä på g, det nya jag testade med (som lämnats tillbaka) betedde sig ju mystiskt med att den stannade efter 3sek.

Även funderat på jordpunkterna i motorutrymmet, brukar dessa bli dåliga och kräva rengöring för ok kontakt igen? Om så är så någon som vet just vilka.
av Kena
Tänk, jag köpte en 740 1990 (85:a) och samma kallödningsfel med reläet på den typ ett år efter köpet. Och samma fel uppstår på en 94:a tio år senare....och även på nyare modeller.
Kena skrev:Tänk, jag köpte en 740 1990 (85:a) och samma kallödningsfel med reläet på den typ ett år efter köpet. Och samma fel uppstår på en 94:a tio år senare....och även på nyare modeller.
Din 740 kan ha varit en slump, men dom böt lödtenn någongång under 90-talet till uhm... flussfritt tror jag.
Aja skitsamma vad dom böt till - det är iaf betydligt sämre än vad dom använde innan och orsakar att lödningar spricker med tiden, speciellt i ABS-boxen :lol:
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]