Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
Men herregud, skamligt dåligt Volvo att "friskriva" sig på detta sätt. Självklart ska en nyckelavstängning vara 100%ig antar man när man har det.
Blir förbannad när jag läser sånt här. Har bägge barnen i bak visserligen, då det är säkrare, men självklart ska man kunna ha en bakåtvänd stol i framsätet tycker man med nyckelavstängning - utan att oroa sig för att kudden ska lösa ut o krossa barnstolen. :-O) :-O) :-O)

[youtube]T9FX_ZJu4aE[/youtube]

Känns jävligt lågt av Volvo att kunna friskriva sig från en nyckelavstängd kudde - om det mot ALL FÖRMODAN skulle inträffa.. :x
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har litat på nyckelavstängningen i mina bilar. Men helt säker kan man ju inte vara. PACOS (nyckelavstängningen) är kopplad till SRS-enheten med ledningar men tändmodulerna aktiveras ju av SRS och tändförloppet bestäms i mjukvara. Men även om detta system teoretiskt kan krångla så verkar det inte hända särskilt ofta. En fysisk urkoppling borde ju vara möjlig för dem som så önskar. Konstigt om Volvo inte tillåter detta på bilar med PACOS samtidigt som de anser att man inte helt ska lita på systemet.

En annan tråd som handlar om nyckelavstängning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=72774
av Xylen
Pratade med men återförsäljare idag och mycket riktigt handlar det om att dom vill friskriva sig eller inte just dom men Volvo... Tycker det är ruggigt dåligt! Om jag nu sätter en av stolarna fram och det händer nått så kommer det vara mitt fel för det står ju klart och tydligtvatt man inte skall ha vilstol fram trots nyckel avstängningen... Är sådär lagom nöjd just nu
av Tarsiger
Camel skrev:Jag har litat på nyckelavstängningen i mina bilar. Men helt säker kan man ju inte vara. PACOS (nyckelavstängningen) är kopplad till SRS-enheten med ledningar men tändmodulerna aktiveras ju av SRS och tändförloppet bestäms i mjukvara. Men även om detta system teoretiskt kan krångla så verkar det inte hända särskilt ofta. En fysisk urkoppling borde ju vara möjlig för dem som så önskar. Konstigt om Volvo inte tillåter detta på bilar med PACOS samtidigt som de anser att man inte helt ska lita på systemet.

En annan tråd som handlar om nyckelavstängning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=72774
Även jag har litat och litar ännu på avstängningen. Det betyder inte att jag anser att risken för vådautlösning är 0 procent, utan bara att risken är så liten att den inte behöver beaktas vid sidan av många andra, mycket större, risker som både vuxna och barn exponeras för vid bilåkning.
Vad gäller hur avstängningen fungerar kopplingsmässigt så gissar jag att nyckelströmbrytaren bryter tändpulsledaren mellan SRS-styrenheten och krockkuddens tändare. Man måste kunna utgå från att strömbrytaren är utformad så att löst sittande kabel eller andra produktionsmissar inte kan medföra oönskad kontakt. Möjligheten av avsiktlig, sabotagesyftande förbikoppling kan aldrig uteslutas. Att bilen varnar för urkopplad airbag bör betyda att det finns en övervakning i mjukvaran som också skulle kunna se till att det test som SRS-systemet undergår vid varje start av bilen också omfattar en kontroll att en testström (mycket svagare än vad som krävs för initiering) från SRS-enheten i detta läge inte når fram till krockkudden.

Den som inte har så små barn i bilen kan, vid långa ensamkörningar, ändå ha ett intresse av avstängning - om än inte lika vitalt. Risken för onödig svår hörselskada minskar nämligen avsevärt om den högra krockkudden, som är mycket större, inte exploderar i onödan.

Att Volvo vill friskriva sig för avstängningens funktion kan väl ha att göra med de gigantiska skadestånd som amerikansk rättspraxis hotar med och kanske hur bevisbördan ligger vid misstanke om avsiktligt sabotage mot avstängningen. Skadar då inte att ta med samma budskap i manualerna även för andra marknader, kanske man tänker.
Användarvisningsbild
av Camel
Tarsiger skrev:Vad gäller hur avstängningen fungerar kopplingsmässigt så gissar jag att nyckelströmbrytaren bryter tändpulsledaren mellan SRS-styrenheten och krockkuddens tändare.
Som jag skrev i den andra tråden så går ledningarna från PACOS (nyckelbrytaren) direkt till SRS-modulen. Ledningarna från resp. tändmodul gör också det. Inne i SRS-modulen är det kanske möjligt att PACOS bryter tändmodulen hårdvarumässigt men det kan också lika gärna vara mjukvaran.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=72774
Camel skrev:/.../för V70II MY11 och där är PACOS-brytaren ansluten med ledningar direkt till SRS-modulen (Supplemental Restraint System) som sitter under mittkonsolen inne i bilen. Så mellan PACOS och airbagen kan det fortfarande vara mjukvara som bestämmer antar jag utifrån detta. Men det kan ju också internt i SRS-modulen vara så att PACOS-funktionen är hårdvarukopplad till utgångarna för passagerar-airbagen. Jag vet inte hur det förhåller sig. Men hur som helst det känns ju ändå lite bättre att PACOS är ledningsansluten direkt till SRS-modulen än att PACOS skulle vara menystyrt och via CAN-bus påverka SRS-modulen. Antar att SRS-modulen kollar giltiga strömställarkombinationer på PACOS då den är ansluten med tre ledningar och inte bara två. Jag har alltid litat på nyckelbrytaren på mina Volvobilar.
Användarvisningsbild
av Guru
Läse precis den "digitala" instruktionsboken. Hittar inget om det ni nämner om att Volvo inte tar något ansvar för funktion. Var har ni hittat det?
Har förövrigt alltid kört med barnen fram med avaktiverad airbag, PACOS.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har också kollat min instruktionsbok. Hittar heller inga reservationer mot att använda barnstol fram om krockkudden är avaktiverad med nyckelbrytaren. Volvo verkar lita på PACOS.

Ur instruktionsboken "Aktivering/avaktivering av krockkudde":

Krockkudden är aktiverad.
Med omkopplaren i detta läge kan passagerare över 140 cm sitta på passagerarplatsen i framsätet, aldrig barn i barnstol eller på kudde.

Krockkudden är avaktiverad.
Med omkopplaren i detta läge kan barn i barnstol eller på kudde sitta på passagerarplatsen i framsätet, aldrig personer över 140 cm.

Aktiverad krockkudde (passagerarplats):
Placera aldrig barn i barnstol eller på barnkudde på passagerarplatsen fram när krockkudden är aktiverad. Detta gäller alla personer som är kortare än 140 cm.

Avaktiverad krockkudde (passagerarplats):
Personer som är längre än 140 cm ska aldrig sitta på passagerarplatsen när krockkudden är avaktiverad. Om ovanstående uppmaningar inte följs kan det leda till livsfara.

Ur "Barn & Bilar Handbok om Säkerhet" (PA/PV 501030219 SV):

Kan man lita på att krockkudden är urkopplad?
Ja, Volvos Passenger Airbag Cut Off Switch (PACOS) är mycket tillförlitlig. Man måste dock noga kontrollera att omkopplaren står i rätt läge.
Om du är osäker på om krockkudden verkligen är urkopplad, kontakta din märkesverkstad. Kolla vad som gäller för ditt bilmärke och i ditt land.

Några länkar i ämnet:
av Droopy
Jag har då aldrig hört att urkoppling av airbag med nyckelavstängning inte skulle vara säkert, det var väl därför billtillverkarna implementerade det i bilarna så folk skulle slippa dyra verkstadsbesök för att koppla ur/ta bort airbagen.

Och är man iaf orolig får man nog uppsöka verkstad och ta bort den fysisk.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]