Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjuvluft?
Sprickor kring egr ventiler/rör kan ge drastisk bränsletörst.
Ford hade lite problem med egrrör som spruckit. (ellr ganska mycket faktiskt)
Kunderna kom in och klagade över bränsletörst, ofta gick och lät motorerna bra ända tills man ryckte och slet i egrröret.
Hmm ja det kanske är EGR'en! Jag sökte lite och det verkar som du säger kunna orsaka bränsletörst.

Finns det något bra sätt att testa om EGR'en drar tjuvluft? Jag ska läsa i min haynes ikväll, hoppas det står om EGR där för det var väl nått som kom på de allra sista 240'sarna. Hoppas det står om den.

Som jag skrev ovan så testade jag att koppla ur tempgivaren till insprutet, om det nu var den jag kopplade ur, det är lite oklart =) Iaf efter jag gjorde det började lambdalampan lysa när jag körde med den urkopplad, kollade felkoder och hade fått ett helt gäng, LMM fel, knacksensorn, etc. Jag misstänker att de felkoderna var resultatet av att jag kopplade ur den kontakten. Så jag satte tillbaka den och kopplade ur batteriet för att nolla koderna. Men nu får jag fortfarande luftmassemätare felkod. Om jag kopplar ur kontakten till LMM hör jag att tomgången ändras dramatiskt. Men om EGR är dålig då kan väl LMM ha tagit skada va? Kan de va en ledtråd?

Vad tar jag för action för att åtgärda detta? Är det bara köpa från skroten och skruva dit nya rör och ventiler? Hur "stort" jobb är det ungefär i timmar?

Testade att klämma lite på pulsair slangarna, jag känner "pulsen" i dem, dock såg jag att de är eltejpade där de går in i motorn! Hur kan jag inte ha tänkt på det. Det kanske är nån gammal läcka där?
Men det skulle väl isf bara betyda att avgaser har åkt ut bakvägen och grillat pulsair slangarna. Borde inte orsaka hög förbrukning för den luften pulsairen skickar in hamnar väl med avgaserna efter förbränningen i motorn skett? Eller är jag ute å cyklar nu? Ska byta den kopplingen, och ta lite bilder såfort det ljusnar ute idag.

Tungviktarn: Jag blir helt snurrig av den tempgivaren jag ej hittar, jag svär att den inte finns! =) eller så är det den jag kopplat ur med annan färg på kabeln, nån kanske bytt den och satt en annan färg?
Jag har stått och stirrat på motorn så länge och försökt hitta den. Jag ska ta massa bilder i olika vinklar så kanske du kan se om du ser den.

Jag SKA fixa den här volvon!!!!
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]