Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wissel skrev:
dalldall skrev:kolla i instruktionsboken om förbrukningen.
Och :?: :?: :???:
Kan inte tänka mig att det står i en instruktionsbok hur mycket en bil skall/får dra då den är en så gammal bil.
De flesta bilmärken anger idag att 0,5l/100mil är ok som en slags friskrivning.

Min ringa erfarenhet säger mig att det skiljer redan från fabrik hur mycket en bil drar både olja och i drivmedel om jag utgår från tjänstebilar som tagits ut vid samma tillfälle.
Jag har för mig att *pettson* skrev ett läsvärt inlägg om detta men kan inte hitta den nu.

Mina tidigare bilar har sörplat olja som en annan dricker öl men min nuvaranade verkar var en lyckoköp.
V70 AWD automat 2,5T som inte verkar dricka en droppe olja och drar 0,75 l/milen vid 100-120 km/h.
Hmm, jag skrev inget om Instruktionsbok.
Men sedan 1965 har jag haft 43 bilar och
jag har aldrig haft en bil som dragit den mängd med olja.
Och det innan alla "finoljor" kom på marknaden.
Mineralolja HD olja var det lyxigaste.....
men har dom senaste 20 åren kört enbart på finoljor utan dessa siffror...
Tack för alla svar jag fått, jag har också haft en hel hög med bilar under åren och ingen dragit dessa mängder, därför jag reagerade. Har nu kollat upp det lite bättre och hade fel om att den inte ryker, när den kallstartas ryker det väldigt mycket, men när motorn är varmkörd och är i arbetstemperatur ryker den inte mer än normalt.
Tog kontakt med verkstaden som jag köpte motorn av och monterade den och han var till 99% säker att det var vehusventilationen som var tätt, och han skulle självklart fixa det på garanti eftersom han tyckte också oljeförbrykningen var nått otroligt hög, och motorn bara gått 15000mil och han kunde garantera att den var i grymt bra kondition. Problemet är bara att verkstaden är i Ludvika, nästan 30 mil bort så får väl kolla om någon verkstad eller kompis på orten kan kolla det. Någon mer som tror det kan vara vevhusventilationen?
Ballongtricket ?
Ta en Ballong av ungarna och trä på Oljestickan. se till att ha lite luft i den.
Fylls den och blir större = Vevhusventilation ur funktion
Sugs den ihop o blir minde = Motsatsen (Det skall vara UNDERTRYCK) = Bra
Du är väl snart där om du kör med dålig/ingen Vevhusvent.
att Oljelampan börjar blinka eller lysa ?
Gör ett riktigt avtal med verkstaden att dom sätter 2 gubbar på den direkt när du
kommer till Dalom på morgonen så kan du åka hem samma dag. Gör en utflyktsdag. Dom har säkert
något du kan låna medans dom skruvar...:-)
Räknar förstås med att dom fyller din bensintank.
Du tar en Semesterdag
Dom fyller din Bensintank
Så skulle jag försöka få till det.....
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
ok, skrev innan jag tänkte! på många av mina äldre bilar står i instruktionsboken att en förbrukning upp till 1 liter på 100 mil e acceptabelt, fast beror väl mycket på dagens bättre oljor o kvalite på materialet! tror att fabriken skrev så mest för att gardera sig från sin sida.
wissel skrev:Ballongtricket ?
Ta en Ballong av ungarna och trä på Oljestickan. se till att ha lite luft i den.
Fylls den och blir större = Vevhusventilation ur funktion
Sugs den ihop o blir minde = Motsatsen (Det skall vara UNDERTRYCK) = Bra
Du är väl snart där om du kör med dålig/ingen Vevhusvent.
att Oljelampan börjar blinka eller lysa ?
Gör ett riktigt avtal med verkstaden att dom sätter 2 gubbar på den direkt när du
kommer till Dalom på morgonen så kan du åka hem samma dag. Gör en utflyktsdag. Dom har säkert
något du kan låna medans dom skruvar...:-)
Räknar förstås med att dom fyller din bensintank.
Du tar en Semesterdag
Dom fyller din Bensintank
Så skulle jag försöka få till det.....
Testade på min V70 D5 för det ryker ur stickan och den har börjat ta någon dl olja på 500 mil. Blåste upp ballongen lite. Drog på den på oljestickan och bad frugan gasa lite den sögs ihop genast. På tomgång kommer du inte ha vidare undertryck utan ballongen kommer vara lite uppblåst som en valnöt ungefär men som Wissel säger den skall inte växa.
Testade ballongtricket igår, ballongen höll sig lite uppblåst, växte inte, men den sögs inte ihop utan höll sig uppblåst. Det rök ur oljestickans hål. Hade ingen som kunde gasa åt mig så kunde inte testa det vid tillfället. Har inte gjort ett avgastest, får väl göra det och se hur det står till.
Njae.....OM det är Vevhusvent. som är paj så på sikt
kommer ditt oljetryck att falla med svåra skador som ev. följd.....och detta
oavsett hur mycket olja du har i motorn...den dag din Oljelampa blinkar
är det ofta redan skador på motorn....

För man ska kunna ha ett billigare huvudbatte[…]

Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]