Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Tycker ditt svar mest verkar vara en cynisk ironi faktiskt..
Dina svar annars, är normalt mer balanserade och genomtänkta än detta.

Du kanske skulle tycka annorlunda om din dotter eller son blev påkörd och dödad när hon/han skulle hem körandes sin nya moped som hon/han fick när hon fyllde 15 ?, och den som körde på sitter och sluddrar i bilen "jag skulle ju bara köra hem" ??..

Just det där har hänt en tidigare arbets-kamrat , att se en man som förlorat sitt barn är inget jag vill uppleva igen.
Så om jag behöver blåsa i ett alkolås, eller kanske göra en hälsokoll en gång om året för att kolla syn och kanske lämna blodprov för drog-koll för att behålla körkortet i en eventuell framtid är inget som iaf bekymrar mej .. bekymrar det dej?.
Användarvisningsbild
av Nexus
Inte behöver du be om ursäkt för det .
Anledningen är så enkel att det lätt blir rörigt om det är massa filmklipp här och där därför vi försöker sammla saker i samma trådar.
Mvh magnus :D
av llesrof
blådåren skrev:Tycker ditt svar mest verkar vara en cynisk ironi faktiskt..

Du kanske skulle tycka annorlunda om din dotter eller son blev påkörd och dödad när hon/han skulle hem körandes sin nya moped som hon/han fick när hon fyllde 15 ?, och den som körde på sitter och sluddrar i bilen "jag skulle ju bara köra hem" ??..

Just det där har hänt en tidigare arbets-kamrat , att se en man som förlorat sitt barn är inget jag vill uppleva igen.
Så om jag behöver blåsa i ett alkolås, eller kanske göra en hälsokoll en gång om året för att kolla syn och kanske lämna blodprov för drog-koll för att behålla körkortet i en eventuell framtid är inget som iaf bekymrar mej .. bekymrar det dej?.
Det jag säger är, om än omskrivet, att det det finns fler orsaker till olyckor än fylla och att man i konsekvensens namn i så fall borde ta en titt på de problemen också och inte bara stirra sig blind på alkohol. Är det något i detta resenemang som inte håller tycker du och i så fall vad? Det finns mopedkörande 15-åringar som blir påkörda av omdömeslösa förare med aggressiv körstil också. Deras föräldrar är nog precis lika ledsna som de föräldrar som fått sitt barn mosat av en fyllekörare.

Sedan vidhåller jag att jag inte fyllekör, alltså vill jag inte ha alkolås på min bil.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag fyllekör aldrig heller, men skulle utan att protestera montera ett alkolås i min bil (även om jag fick bekosta det själv) om det gällde att samtliga bilar i sverige tvingades göra det. För då skulle jag känna mig hyggligt säker över att mina barn har en risk mindre att utsättas för.

Kan de sen med teknik få bort risken med testosteronstinna bilförare som inte tänker sig för så, va bra :)

Ett säkerhetssystem behöver inte utesluta det andra eller uteslutas för att det inte finns något skydd mot det andra.
av blådåren
llesrof skrev:
blådåren skrev:Tycker ditt svar mest verkar vara en cynisk ironi faktiskt..

Det jag säger är, om än omskrivet, att det det finns fler orsaker till olyckor än fylla och att man i konsekvensens namn i så fall borde ta en titt på de problemen också och inte bara stirra sig blind på alkohol. Är det något i detta resenemang som inte håller tycker du och i så fall vad? Det finns mopedkörande 15-åringar som blir påkörda av omdömeslösa förare med aggressiv körstil också. Deras föräldrar är nog precis lika ledsna som de föräldrar som fått sitt barn mosat av en fyllekörare.

Sedan vidhåller jag att jag inte fyllekör, alltså vill jag inte ha alkolås på min bil.
Självklart finns det fler orsaker till olyckor !?.
Men en stor del av alla olyckor skulle kunna förhindras med just alkolås, då just dessa "olyckor" är så enkla att undvika!.
Man löser naturligvis inte alla problem med alkolås, vilket jag heller aldrig påstått, däremot sparas en del av allt lidande och ett antal dödade genom just en såpass enkel åtgärd!, så varför inte ?.

Har heller aldrig påstått att du kör onykter, det gör inte jag själv heller, men jag har inget emot att blåsa för det.

Det jag säger, är att dom som kör onyktra säger samma sak som alla andra, "jag kör aldrig onykter" , men hur får man reda på vem som ljuger då??.
Det kan man inte , så varför inte acceptera en enkel åtgärd som förhindrar detta dödliga ofog ?.

Självklart kommer dessa individer undvika "moderna" bilar så länge det går för att "klara sej" men det handlar bara om tid tills dom flesta äldre bruksbilar utan alkolås är borta isf .

Kanske även en lagändring ?, kör man onykter döms man inte bara för rattfylla, utan kanske också för Grov vårdslöshet och framkallande av fara för annan ?, går säkerligen att hitta fler lagrum som kan passa !.
av *pettson*
Tittar vi på hur krass verklighet ser ut så är alkolås egentligen nästintill meningslöst. Idag går man runt det genom att en"vän" blåser o du kör. Det tar inte heller hand om drogfyllor på legala eller olegala preparat. När någon väl blir tagen så daltar man med denne hursomhelst. Det blir få eller inga direkta konsekvenser.
Inför en policy. Håll den hårt. Då blir det få som kör påverkade. Men policyn är att kameran gör polisens jobb lika bra. Därför står vi där vi gör.
Polis tar testosteronfolk,drogfolk och andra olämpliga. Kamerorna gör det absolut inte.
av DjJoakim
Nexus skrev:Inte behöver du be om ursäkt för det .
Anledningen är så enkel att det lätt blir rörigt om det är massa filmklipp här och där därför vi försöker sammla saker i samma trådar.
Mvh magnus :D

Okej okej, ja de kan jag ju förstå, jobbigt om de fanns en tråd för varje filmklipp :P Men som sagt ja hade ingen aning, ska lägga in nästa film där! :)
av hamre
Guligan skrev:De flesta bussar/lastbilar har alkolås idag. Jag är rätt övertygad om att på lite sikt så sitter alkolåsen standardmonterade även i personbilar.
Det jag har emot alkolås i iaf bussar är att dessa kan startas utan att blåsa i något verktyg genom en knapp i motorutrymmet.
Det är ju bra om nu alkolåset skulle gå sönder men ändå.

Är man full så är det ju bara gå bak och trycka på knappen så startar bussen oavsett hur full man är.

Rätta mig om jag har fel men det är väl antagligen upplagt på samma sätt i lastbilar också?

Nej det måste till något annat som inte kan gå sönder och därav slippa denna knapp.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]