Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Lucif3r skrev:Inte för att låta grinig men ... Det låter ju som du redan bestämt dig - du vill vänta tills den behöver bytas (dvs när den går av, med totalt motorhaveri som följd), så varför fråga?
Visst kan du titta på kamremen om du vill det, men det kommer inte säga dig mycket...
Aha nä jag tänkte att man kanske kunde se det på den men kan man inte det så kanske men måste byta ändå för att undvika problem. Jag tvivlar dock inte på att den kan rulla 1000-2000 mil utan några problem alls.
av manor
Vojje skrev: Som tur är har jag en Chrysler också, med kamkedja (stötstångsmotor).
Kamkedja har väl inget med en stötstångsmotor att göra...det är två olika tekniker!!?
Användarvisningsbild
av Vojje
manor skrev:
Vojje skrev: Som tur är har jag en Chrysler också, med kamkedja (stötstångsmotor).
Kamkedja har väl inget med en stötstångsmotor att göra...det är två olika tekniker!!?
Även en stötstångsmotor har en kamaxel. Dock ej överliggande (olika tekniker).
Denna kamaxel måste drivas runt av ngt, i detta fallet en kort kedja.
av manor
Vojje skrev:
manor skrev:
Även en stötstångsmotor har en kamaxel. Dock ej överliggande (olika tekniker).
Denna kamaxel måste drivas runt av ngt, i detta fallet en kort kedja.
Ok, då är jag med :).
av Krakus
snowman skrev:Hej!

Vi har en Volvo S60 -02 som gått ca 10 000 mil och det är sagt att kamremen ska bytas iallafal var 10:e år eller absolut senast 14 000 mil. Verkstaden har inte tittat på kamremmen men deras rekomendation är såklart att byta den.

Detta är visserligen inte bilder på kamremmen men de kanske ger en fingervisnint på hur läget är?

Vad anser ni? Kan man vänta 1000-2000 mil till?

Då jag hade en V70N -07, bytte vi kamrem vid 18000 mil. Och den såg ut precis som din. Har även sett "igår" en kamrem som bör bytas direkt! Och då syntes det lätta sprickor precis där ribborna går. Synd jag inte plåtade den.
Däremot kan visa en Audi A4 kamrem som gått 18000 mil och är 10 år gammal.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2f1201281746A398d
Den kommer vi att byta inom kort, då föraren vill inte chansa.
Dock ser den inte ut som den jag sett igår.

Ingen härifrån (av forums medlemmar ) vill ta ansvar för andras forumisters kamremmar! Därför skriker man "byt".
Själv tycker jag remmen ser ok. Men det är bara min åsikt.

Har själv en jävla Peugeot som gått 10000 mil och kamremmen bör bytas pga åldern, nu. Annars är det 16000 m som gäller. Därför ger jag bilen 2 år till. Varvar man inte som en idiot, kommer den att klara sig i många år till.

EDIT. Hade det varit min bil, hade jag väntat till 12000 mil eller 2 år till. Men jag är snål. Och tycker kamremmen ser ok ut!
Efter att ha sett hur en utmattat ser ut!
av Krakus
JA. Det har du rätt i. Kanske. Men det visar i alla fall hur gummit ser ut efter 18000 mil.

Oftast, som jag har fått veta (är inte bilmekaniker) är orsaken till haveriet interna grejor. Typ att vattenpumpen skurit, eller annat med ett lager som gör att kamremmen går plötsligt tungt eller hoppar mellan kuggarna. Detta har jag fått veta av 2 olika verkstäder som utförde många kamremsbyten efter haveri. De byter oftast toppen, vattenpumpen och alla löprullar /spännrullar.

Och allt detta visste jag inte om innan. Oftast hör man precis före oljud från motor. Eller tempen går upp eller pumpen börjar läcka.

Och jag bara upprepar det jag fått veta igår.

Här har ni foto på en trasig kamrem till en Audi

Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
Att okulärbesiktiga en kamrem är ett vanskeligt företag.
Den kanske viktigaste komponenten, glasfiberkorden, har du ingen chans att se.
Det räcker i princip att ngn nypit ihop remmen, alltså veckat den, på ett ställe så är remmens livslängd avsevärt förkortad.
av Krakus
Lucif3r skrev:Krakus, det är bara ett litet problem i ditt inlägg... Bilderna i OP är inte på kamremmen, utan på multiremmen. Med andra ord, vi har ingen aning om hur kamremmen ser ut :wink:
TS bilderna visar multirem!
Kamremmen ligger dold bakom en kåpa!

snowman

Du har kamrem där under denna kåpa.

Bild
av zillen
jag vet fan inte om jag ska skratta eller gråta... trodde folk hade lite mer kunskap än vad som nu blir bevisat :(

vet inte om det är massa inlägg som blivit raderade i denna tråden då det är rätt vanligt här inne. I vilket fall som helst så verkar det ju inte hållas koll på vem som är TS!!

Ingen mer än jag som reagerar på att multiremmen är felmonterad.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]