Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#690350
V70N (och S60 S80 säkert också) har ett uttag framme vid luftburken som är till för att driva extraljus. Det är avsäkrat med 20A i säkringsboxen och klarar alltså 2x55W halogen direkt. Tänkte man köra på 100 watt eller xenon kan man ta styrström där och koppla reläer som vanligt.

Du behöver köpa kopplingsdon från Volvo som passar på uttaget vid luftburken, samt Volvos egna extraljusknapp som du monterar nere i raden framför växelspaken. Uttaget fungerar inte om den knappen inte är installerad. Har du ingen tom täckplugg där i knappraden måste du köpa en ny sarg med flera hål i och täckpluggar för att täcka igen dom som blir över. Det finns två olika sarger om jag minns rätt, med tre och sju hål i.

Det kommer att fungera som du förväntar dig, dvs extraljusen tänds då du drar i helljusspaken OM du inte stängt av dem separat med knappen.


Jag har även iphoneingång och stereobluetooth via växlaringången (Grom Audio heter dom som gjort adaptern) och det fungerar fint det med. :)
Användarvisningsbild
av bargis
#690357
Så om jag tar styrströmen från original uttaget, så måste bilen programmeras om för att släppa fram ström till det uttaget?
Jag är inte så jätte sugen på en extra knapp inne i kupén, vet att det kan vara bra vid dimma.

Vad är/blir problemet med att ta styrström frame vid hellyset?
Användarvisningsbild
av Perc
#690361
Jag har aldrig ens övervägt att ta styrström framme vid helljuset, det är ju meningslöst att klippa och klistra där då det finns ett ställe att ta det från. Knappen matchar ju dom andra knapparna (antisladd osv) så det ser ju bara bättre ut med flera på samma rad. ;) Det är ju inte så att du borrar hål och trycker dit en universalknapp direkt.

Du behöver inte programmera om nånting heller, det räcker med att montera knappen så börjar det funka. :)

Vill du göra det enkelt och sno från helljuset så går det säkert bra också.
Användarvisningsbild
av Perc
#690372
"Kabelhärvan" dvs ett kontaktdon och två korta sladdstumpar, kostade inte mycket. Du borde klara dig under 500kr inklusive knappen också.

Xenonkonvertering ger alltid ett jäkla ljus, definitivt rekommenderat. Numera utgår jag från att folk snackar xenon då dom snackar extraljus. Halogen finns inte ens på kartan för mig längre.

Bilens egna extraljus-el klarar som sagt av 2x55W halogen, men ska du köra xenon eller 100W rekommenderar jag relä. Det är inte direkt överdimensionerade kablar och xenon har hög startström. Mina egna 35-watts extraljus kräver 16A per styck då dom startar.

Matning till extraljusen kan du ta från pluspolen uppe vid säkringslådan under motorhuven, samt från jordpunkten vid förarsidans framskärm.
Användarvisningsbild
av bargis
#690392
Det låter bra.
Jag har 3st nya ralley 3003 som jag tänkt konvertera till xenon.
Har på tidigare bilar kört med 3st x-tra lysen och ett relä från el och diesel, när jag köpte det relät sa gubben bakom disken att det skulle räcka till minst 12 st lysen. Sen om han drog en vals vet jag inte, ska kolla vad som står på det. Men det borde funka =)
#690393
Man brukar ju säga "en gång xenon alltid xenon". Värt varenda krona om man använder extraljusen mycket. Nackdelen är väl att det blir så j**la ljust = man får släcka så tidigt vid möte. Samt att vissa vägskyltar reflekterar riktigt mycket.
Användarvisningsbild
av bargis
#690475
S.t.r.a.n.D skrev:Man brukar ju säga "en gång xenon alltid xenon". Värt varenda krona om man använder extraljusen mycket. Nackdelen är väl att det blir så j**la ljust = man får släcka så tidigt vid möte. Samt att vissa vägskyltar reflekterar riktigt mycket.
Det låter ju helt galet! Nu blir man ännu mer sugen på xenon i extralysena =)
#691975
Du menar kör upp och ner innan det stannar? Jag kan inte svära på detta man det kan hända att dom gör det innan lampan tänds. För det jag har tänkt på nu när jag nyss köpt V70in är att när man vrider på tändningen så tar det 3-4 sekunder innan halvljuset tänds. På BMWn jag hade tidigare så tändes lamporna direkt man vred på tändningen. Man bör väl vara två för att kolla det, om man inte har en spegel i garaget. :)
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]