Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:
MartinS skrev:
Maximuspro skrev:skinnet är lackat vilket innebär att all form av fett flyter ovanpå och drar till sig smuts och så gnider man med rumpan.....sandpapper....
Fast i volvos lädervårdkit ingår ju balsam, det känns ju motstridigt då?

/Martin
Ingår ja, men behövs det? (I)
Ja om man använder volvos rengöring, lädret blir ju blankt och fult av den rengörinen. Balsamet gör det matt igen men det känns som man får behandla ofta, jag har gjort förarsätet säkert 5 gånger det senaste året.

Nu skall det iallafall bli kul att testa det du föreslog, det kommer väl ett paket vilken dag som helst nu.

/Martin
av Kryss70
mattish skrev:Strunta i att behandla utan rengör istället med jämna mellanrum.

Interiörclean från http://www.pingens.se och en multisvamp som man försiktigt drar över utan och torka av med en våffelduk och klädseln blir så matt som den var från början!
Har själv gjort några bilar enligt den här: http://forum.pingens.se/viewtopic.php?f=4&t=18
och det blir sjukt bra och fräscht!
Wow! :shock: Inget snack om saken, ska helt klart testas.
av mattish
MartinS skrev:
mattish skrev: Ingår ja, men behövs det? (I)
Ja om man använder volvos rengöring, lädret blir ju blankt och fult av den rengörinen. Balsamet gör det matt igen men det känns som man får behandla ofta, jag har gjort förarsätet säkert 5 gånger det senaste året.

Nu skall det iallafall bli kul att testa det du föreslog, det kommer väl ett paket vilken dag som helst nu.

/Martin
Jag läste mitt svar ovan igen, det kanske tolkas lite spydigt men det var inte meningen.. Jag vet inte vad det är för medel.

Tänk nu på att ni inte gnuggar med multisvampen utan bara stryker den över ytan. Svampen slipar hårt om man trycker!
Bättre att göra det två gånger istället för att sabba något.

GLÖM INTE BILDER!! ;) :-)-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag kan rekommendera "leather wipes" för daglig vård. De är mycket bra och gör det lätt att hålla rent hela tiden. De skyddar också preventivt förutom att göra rent. Sedan är det bra att använda ett riktigt "lädervårdskit" 1-2 ggr per år också för att göra rent på djupet. Jag har kört detta koncept sedan 2007 i tre bilar med ljusbiege läderklädsel.
MartinS skrev:
Maximuspro skrev:skinnet är lackat vilket innebär att all form av fett flyter ovanpå och drar till sig smuts och så gnider man med rumpan.....sandpapper....
Fast i volvos lädervårdkit ingår ju balsam, det känns ju motstridigt då?

/Martin
Volvo har inte alltid haft lackad klädsel.
av Cox
Kan rekommendera galltvål att rengöra skinnet med, efter detta skall man alltid återfetta skinnet med något medel avsett för detta, leathermaster's skinnbalsam fungerar utmärkt. Läder är ett levande material och skall alltid efterbehandlas efter rengörning. Även om det är lackat så blir det ju utorkat om man rengör det med någon kemikalie. Är skinnet inte jätte skitigt så duger det utmärkt med vatten och microfiber duk av bra kvalité.
Användarvisningsbild
av MartinS
Sådär, i fredags fick jag ett fint litet paket av pingens. I lördags hade jag en timme över så jag testade prylarna.

Nu var ju inte skinnet så värst skitigt innan (men liiiiite blåjeans fanns det allt) men jag tyckte faktiskt inte det blev någon större skillnad, däremot blev ju svamp och trasa skitiga så något fick det allt bort.
Döm själv:

Före:
Bild

Efter:
Bild

Däremot blev skinnet väldigt matt och fint. Som sagt, det var inte dåligt innan men lite blankt var det allt, i allafall i förarsätet. En liten inblick cockpit efter rengöring:

Bild

Något som däremot imponerade på mig duktigt var när man spädde interiörrengöringen för annat än läder. En list i baksätet där dottern brukar sitta har jag varit när att beställa ny ett flertal gånger då jag aldrig lyckats få den helt ren efter skomärken etc. Men efter rengöring med pingens interiörrent med skurborse, microfibersvamp och microfibertrasa blev den som ny. Det blev jag riktigt imponerad av. Även andra inredningsdetaljer där jag fått gnida en del tidigare var bara att "svepa av" nu.

Listen före rengöring:

Bild

Listen efter rengöring:

Bild

Så, all in all. Jag är nöjd även om det fortfarande finns en liiiiiten aning blått kvar i förarsätet som man kan se på närbilden högst upp.

/Martin
av mattish
Super, ser även att du köpte en duble action trigger flaska. Den är också riktigt bra!

Jag vet att om du ringer Pingens eller frågar på tex deras Facebooksida om hur du ska bort det blå så försöker han att hjälpa dig (om det finns något sätt)..
av jpennerb
Fungerar det här även på blanka rattar? Min ratt ser fortfarande ok ut men på min fars är skinnet "polerat", går det att åtgärda? Tänkte isf testa på hans först för att se resultatet...
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]