Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Det framgår ju vilken motor och utrustning jag har så det borde väl inte vara så svårt?
Det jag undrar är vad som uppdaterats i motorn, motorkaraktär, bränsleoptimering eller vad?
Har någon funktion förbättrats eller tillkommit, förbättring i stereon, nya menyer osv.osv.

Det hade varit bra om det skrevs i serviceprotokollet, jag är nyfikken på om min bil kan erbjuda något nytt som jag inte vet om än och när jag optimerar motormjukvaran så vill jag veta om det blir några förbättringar jämförm med den gamla mjukvaran.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mest troligt är det väl något i stil med att man justerat gasspjället 1/2 grad när det är -18 grader ute med solsken genom rutan, släp tillkopplat och bilen har svalnat i 48min innan återstarten. Förut kunde detta senario ge en 1/8sek för lång starttid. Allt annat är det samma.

Det är småååååååååååå justeringar i uppdateringarna, som i och för sig kan vara viktiga men det är ju i 99% av fallen inget som du märker av, eller ens något som volvo antagligen vill du skall veta, eftersom det kanske är en rättning av tidigare fel.

/Martin
av dst02
MartinS skrev:Mest troligt är det väl något i stil med att man justerat gasspjället 1/2 grad när det är -18 grader ute med solsken genom rutan, släp tillkopplat och bilen har svalnat i 48min innan återstarten. Förut kunde detta senario ge en 1/8sek för lång starttid. Allt annat är det samma.

Det är småååååååååååå justeringar i uppdateringarna, som i och för sig kan vara viktiga men det är ju i 99% av fallen inget som du märker av, eller ens något som volvo antagligen vill du skall veta, eftersom det kanske är en rättning av tidigare fel.

/Martin

Precis, de låter stort med "att få den senaste modellen" och bla bla men i verkligheten är är det något helt annat som sånna detaljer som du ger exempel på.
Användarvisningsbild
av Guru
MartinS skrev:Mest troligt är det väl något i stil med att man justerat gasspjället 1/2 grad när det är -18 grader ute med solsken genom rutan, släp tillkopplat och bilen har svalnat i 48min innan återstarten. Förut kunde detta senario ge en 1/8sek för lång starttid. Allt annat är det samma.

/Martin
+1
Användarvisningsbild
av apersson850
Skillnaden som det blev när Sensus 3.0 kom får nog räknas som ovanligt stor.
Lite som när Canon uppdaterade sin EOS 7D för ett tag sedan, med något dussintal verkliga nya funktioner. De gör vanligtvis bara småfix, de också.
Användarvisningsbild
av akterspegel
apersson850 skrev:Skillnaden som det blev när Sensus 3.0 kom får nog räknas som ovanligt stor.
Lite som när Canon uppdaterade sin EOS 7D för ett tag sedan, med något dussintal verkliga nya funktioner. De gör vanligtvis bara småfix, de också.
Det var faktiskt canon jag tänkte på medans D90 som tydligen har översättningsfel i menyerna och halvtaskig videofunktion aldrig fått någon uppdatering och 7D som kom strax efter har nyss fått en jättemodernisering.

PS: har en D800 dvs nikonist.
av AndS

/Martin
Klockrent svar. Inte för man in sådana förändringar eller uppdateringar som man kan ta betalt för i nya bilar.
Och man lägger inte något krut på uppdatering av "gamla" bilar som fungerar, dvs äldre än ett år :wink:
Användarvisningsbild
av akterspegel
AndS skrev:

/Martin
Klockrent svar. Inte för man in sådana förändringar eller uppdateringar som man kan ta betalt för i nya bilar.
Och man lägger inte något krut på uppdatering av "gamla" bilar som fungerar, dvs äldre än ett år :wink:
En ny bil är mycket mer än en förbättrad mjukvara!
Som jag skrev så resonerar tillverkare olika och jag vet inte hur volvo resonerar, det är bra för märket om man "bjussar" på mjukvaruförbättringar då det ligger i tiden minst sagt!
av AndS
akterspegel skrev:
AndS skrev:

/Martin
En ny bil är mycket mer än en förbättrad mjukvara!
Som jag skrev så resonerar tillverkare olika och jag vet inte hur volvo resonerar, det är bra för märket om man "bjussar" på mjukvaruförbättringar då det ligger i tiden minst sagt!
Men det gör de inte, har inte sett någon märkbar förändring på vår -08 trots att det står på serviceprotokollet att uppgradering görs.
Tänk på att Volvo är en liten tillverkare med små serier av varje modell och dessutom med några varianter av varje modell med olika bestyckning.
Jag är själv inte inom bilbranschen, men har ganska god insyn i detta med programutveckling/uppdateringar och man vill inte göra mera än vad som är av tvång. Det kräver nya tester och med risk för nya följdfel, buggar i programvaran med nytt rättningsarbete.
När en produkt börjar säljas är redan utvecklingsfolket på gång med nya produkter.
Användarvisningsbild
av Guru
AndS skrev:Men det gör de inte, har inte sett någon märkbar förändring på vår -08 trots att det står på serviceprotokollet att uppgradering görs.
Tänk på att Volvo är en liten tillverkare med små serier av varje modell och dessutom med några varianter av varje modell med olika bestyckning.
Jag är själv inte inom bilbranschen, men har ganska god insyn i detta med programutveckling/uppdateringar och man vill inte göra mera än vad som är av tvång. Det kräver nya tester och med risk för nya följdfel, buggar i programvaran med nytt rättningsarbete.
När en produkt börjar säljas är redan utvecklingsfolket på gång med nya produkter.
Det är oftast inte meningen att du ska märka någon skillnad även om uppdateringen gör bilen "bättre". Har dock hänt att bilar aldrig blivit uppdaterade pga att mekanikern glömt... Vill du säkert veta, PM'a ditt reg.nr eller VIN.

Tex. gamla P2 Bi-Fuel. Där ändrades mjukvaran för gasspjället så att livslängden förbättrades avsevärt samt att när en potensiometer gick sönder så fortsatte bilen att gå med felmeddelande istället för som innan gå i limp. Den uppdateringen kom flera år efter att bilen producerades. Men märkte föraren någon skillnad?
AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]

Du kan se hur jag gjorde på V40 -01 10 min j[…]