Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Bilnörden skrev:I min D4 hörs knappt motorn alls, i konstant fart så är den helt ljudlös endast vägljud som hörs.
Glömde du beställa laminerade rutor? 8) Sorry ;-)

/Martin
av Mccartney
Steff 99 skrev:
perhall skrev: Några reflektioner:
- ok vrid men verkligen inget drag
- trött på höga varv
- växlar mjukt men segt
- vill mycket ogärna växla ner utom i S-läge - å andra sidan händer inte mycket på höga varv

D5 tycker jag funkar bättre, den ger klart mer bang for the bucks. Men D4 2,0 går tystare och mjukare..
PH
Problemet med det du relaterar till är väl att den som sällan kör diesel tror att man skall och kan köra dieseln på samma sätt som en bensinare.
Ligger man o drar och försöker varva så tappar dieseln ork på varvtal över ca 3500rpm, där märker man tappet på just 163 hk motorn mao dieslar gillar inte att toppvarvas
Min uppfattning är att dieseln är mycket mer vridstark på låga varv jämfört med T4 :an som upplevs som död på låga varv...så vad du jämför är olikamotorer med olika karaktärer, som man måste köra på olika sätt för att hitta fördelarna.
Köpte min xc70 My 12 D5 i år körde innan dess v70 2,5FT och jag har aldrig kört diesel innan. Jag kör bilarna på
Exakt samma sätt har faktiskt inte märkt någon skillnad mer än att D5 känns råstark:)
Användarvisningsbild
av Bilnörden
MartinS skrev:
Bilnörden skrev:I min D4 hörs knappt motorn alls, i konstant fart så är den helt ljudlös endast vägljud som hörs.
Glömde du beställa laminerade rutor? 8) Sorry ;-)

/Martin
Nej, det har jag. Den är fortfarande tyst men det är bara vägljud som hörs. När bilen är näst intill ljudlöst så måste något höras.
av perhall
2,0-dieseln är helt klart tystare (men segare på riktigt låga varv, typ under 1200) än 2,4-dieseln.../PH
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Är det dubbel turbo maskinen du menar? Har inte provat en sådan. Jo, visst är den segare under 1500 men jag tycker att den går helt ok för min smak ända ner till 1000. Man kan inte köra med farthållare under 1000 varv, i 50 km/h på 5:an hamnar den precis under 1000 sträcket måste upp i 55 för att sätta på farthållaren.
av dst02
Jag har aldrig kört D4 men nog väl D3 både med manuell och automat och tyckte den var helt grym.
Automaten växlade både snabbt och nästan omärkbart utan vare sig slir eller nån seghet.
Med manuell tyckte Jag den va stark från botten å vid 2700 varv (ungefär) fräste de till ordentligt.

Så i mitt tycke, en D3/D4 med automat och utan alla problem Jag haft med min DRIVe så vore de i snudd på drömfamiljebilen.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
2700 måste varit något fel på den eller min. Min bil kommer vid 1500 och sen vid 2000 tror jag, har inte varvat längre än 2600-2700. Men sen o andra sidan så kommer jag från en 740, så det mesta är snabbare.
av dst02
Automaten kändes motorn mer kontrollerad med jämn å stark effekt hela tiden. Underbar!
av perhall
Bilnörden skrev:Är det dubbel turbo maskinen du menar? Har inte provat en sådan. Jo, visst är den segare under 1500 men jag tycker att den går helt ok för min smak ända ner till 1000. Man kan inte köra med farthållare under 1000 varv, i 50 km/h på 5:an hamnar den precis under 1000 sträcket måste upp i 55 för att sätta på farthållaren.
Den jag körde var dubbelturbon, dvs. 163 hk 2,4 l 5-cyl. Den är mycket piggare än din D4 el min T4 under 1200 r/m där D2, D3, D4 och T4 lider av vridbrist. Annars gillar jag D4 enkelturbo 2,0 l 5-cyl 163 hk bättre, den är tystare och mindre "bruksig". har iofs inte kört den motorn i en v70 men mycket i v60.../PH
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]