- sön 02 sep 2012, 23:09
#677813
Lite oroande det där med partikelfiltret och regenerering, läst här på forumet om 2.0D motorer som begått självmord genom att okontrollerat gå på fullvarv för att till slut totalhavereraIngenting havererar utan anledning. Jag har 2.0D motorn i min S40 MY07 och den har fungerat klanderfritt hittills iaf. Motorhaverier orsakas av misskötsel, inget annat. För den här motorn gäller påfyllning av additiv var 6000-mil. Kontrollera oljenivå så den inte stiger över maxsträcket eftersom det kan orsaka en s.k. rusning där motorn går på högvarv för att bränna bort överflödig olja, vilket gör att motorn till slut skär. Byt partikelfiltret efter rekommendationer från Volvo och låt motorn regenerera färdigt (dvs. åk en bit extra så han hinner regenerera klart). Emellanåt måste du även ut på motorvägen så att dieselpartiklarna i filtret hinner brännas upp komplett. Enbart stadskörning är inte bra i längden, men så är ju inte fallet då du har uppgett att du pendlar.