Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#676394
Vill man ha värmare och det är kampanj på D4 är det nog bra att välja den pga högre andrahandsvärde.
Likvärdiga prestanda totalt sett men helt olika motorgång.
För en gångs skull låter faktiskt dieseln roligare när man drar på, T4 låter inte kul.
Horribel prisskillnad om det inte är kampanj på D4, ca 60 000 mer.
av Enzo
#676397
jpennerb skrev:Det skiljer över 50000kr mellan en D4 Aut och T4F Aut blir svårt att räkna hem det med 2000mil/år.
Det beror väl helt och hållet på andrahandsvärdet och/eller hur länge man behåller bilen.

Sett över bilens livslängd får man ju ofta en diesel betald helt. Ta exemplet med en XC70. Låt oss säga att D5 är 6 kronor billigare per mil att köra och att en XC70 rullar 60000 mil innan den skrotas. Då sparar man 360 tusen på att åka en diesel jämfört med bensinare. Dvs bilen blir gratis. ;)

Se idag vad man får för snikmodellen av etanoldrivna, dvs 2.0F jämfört med 2.4 D, nog står dieseln högre.

Dessutom, allt är ju inte pengar, vill man ha en lågvarvsstark motor kanske man betalar för det och låter det kosta, tänkte man bara ekonomiskt så köpte man ju inte en ny V70, eller hur? Och man lastade ju heller inte på en massa onödig utrustning som större hjul och liknande.

Av de nya bilar jag köpt hittills (kört runt 3 år med alla) så har den med minst värdetapp varit XC90 2.5t, inte riktigt vad man kunde ha trott, eller hur? Så man kan aldrig riktigt veta i förväg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#676411
Ja värdeminskningen är ju omöljig att förutse, kommer dieslar att vara extremt värdefulla som idag eller tar mediedrevet om partiklar och NOX fart så politikerna skattar ihjäl dem så de blir värdelösa om några år ?:-/
av Enzo
#676414
VolvoB20 skrev:Ja värdeminskningen är ju omöljig att förutse, kommer dieslar att vara extremt värdefulla som idag eller tar mediedrevet om partiklar och NOX fart så politikerna skattar ihjäl dem så de blir värdelösa om några år ?:-/
Precis, köp den bil man vill ha istället. Både T4 och D4 är väl förnuftiga svenssonbilar, så det handlar väl mer om vilken karaktär man vill ha, en köttig diesel eller en surrigare mer varvvillig "bensinare". Om man säger så här, vill man ha automat så åker man nog skönare i dieseln, vill man spetta själv så är det T4, så skulle jag resonera.

Men att hålla på med hårklyverier för någon krona hit eller dit, med tanke på hur jävla dyrt det ändå är med ny bil känns lite fel, en krona hit eller dit per mil, spelar ju liksom inte så stor roll. Köp det man vill ha och var glad. Det kan ju vara värt en del extra att bli helt nöjd menar jag.
av LOTEZ
#676415
Kollade Vovlcars.com nu och väljer man en basbil och tittar pris på de olika motorerna så skiljer det 26,000 på dem. (v60)
av perhall
#676416
på V60 ja, men på V70 skiljer det mer. enl. prisllistan hos min åf D4 313000, T4 251900, dvs. 61100.
SEn är det ju DE-kampanj på D4 så det sklijer mindre.
Visst ska man köpa den bil man gillar, men T4 är ju nästan billigare än en SUperb eller Avensis när den specas upp så den kanske tilltalar en och annan förnuftsmänniska också.

sen går en bil inte 60 000 mil under sin livslängd utan i snitt runt 25000. Skulle dock tro att xc70 i snitt hinner upp i 35-40... och för vissa bilmodeller innebär diesel avsevärt högre kostnader för underhåll etc.
Dock ej för xc70 jf m T6
PH
av MattiasD
#676417
Andrahandvärde går bara att spekulera i och det är många osäkra parametrar påverkar. 2/3 nya bilar idag är en dieselbil och det borde helt klart påverka andrahandvärdet negativt på dessa bilar om 3 år. Dieselskatten höjs också nu vid årsskiftet. Media har börjat uppmärksamma dieselbilens hälsofarliga emissioner. Det bästa man kan göra är att räkna bilarna med samma procentuella värdeminskning. Om man tänker sig att att ha bilen i 3 år och kör 6000 mil, då kommer bilarna att minska 50% i värde. Skillnaden på 60000/2 ger att 30000 måste köras in på D4. Det innebär 15 kr/mil i bränslekostnad och det faller på sin egna orimlighet. T4F är en bra instegsmotor som passar de flesta om man inte har speciella krav (dragvikt som nämndes tidigare i tråden).
av perhall
#676421
Volvo är ett lurigt märke att bedöma. En avensis köper man bara för transport oftast, en BMW 640i av andra skäl. Volvobilarna hamnar liksom mittemeellan... det blir en blandning av förnuft och känsloargument...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#676422
perhall skrev:på V60 ja, men på V70 skiljer det mer. enl. prisllistan hos min åf D4 313000, T4 251900, dvs. 61100.
SEn är det ju DE-kampanj på D4 så det sklijer mindre.
Visst ska man köpa den bil man gillar, men T4 är ju nästan billigare än en SUperb eller Avensis när den specas upp så den kanske tilltalar en och annan förnuftsmänniska också.

sen går en bil inte 60 000 mil under sin livslängd utan i snitt runt 25000. Skulle dock tro att xc70 i snitt hinner upp i 35-40... och för vissa bilmodeller innebär diesel avsevärt högre kostnader för underhåll etc.
Dock ej för xc70 jf m T6
PH
Ska man räkna på bilen hela livslängd D4 vs T4 , dvs man kör bilen till skrotning, då kan man ju fundera. Säg att bilen håller i 20 år.

Inköp +40.000 för D4 efter kampanjerna + 20.000 för D4 i skatt över de 20 åren - 2.50 kr/mil i bränsle (15 kr/l, blandad körning, båda automat. officiella siffor)

Då måste man köra 24.000 mil. dvs 1200 mil per år för break-even på 20 år.
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]