Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
~Kalle~ skrev:11 mil om dagen det var inte lite det :) , i din prisklass skulle jag nog satsa på en S60 2.4 dom går snålt med tanke på bilens storlek 0.7-0.8 landsväg om man kör vettigt.
Förslagsvis http://www.blocket.se/halland/Volvo_s60 ... ca=1_3&w=3

Eller om du vill ha något mindre mer beprövat så kanske en S70 årsmodell 99-00 med den "nya motorn" som går snålare.

/Kalle
S60 känns som mer bil för pengarna men man måste tänka på att man också kommer upp i miltalen en hel del på en sådan bil inom rimliga pengar. ex den du skickade har gått 22 000 mil och det är ett miltal då man oftast slutar hålla efter bilen med servicar.

En mindre bil ex Toyota Corolla kan man finna som endast gått ca 11 000 - 12 000 mil på samma pengar.

S70 har jag som sagt haft tidigare och vet att det är en gedigen bil, den 200 hk motorn jag hade där gick dock aldrig under 0.9 mycket möjligt att 140 hk motorn drar märkbart mindre?
av snowman
andreas_lofgren skrev:Audi A6 1.8 eller VW Passat 2.0. Stora bekväma landsvägskryssare men bra mycket snålare än en volvofemma.
http://www.blocket.se/stockholm/Passat_ ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 ... ?ca=11&w=1
Ingen bra erfarenhet av Passater som gått runt 25 000 mil och uppåt.

Audi är väll ganska dyra i underhåll?

Annars förstår jag hur du menar, man köper en bil som gått långt och kör slut på den. Efter som den gått långt betalar man mindre och har råd att köpa en till om det så krävs. Jag måste dock säga att jag har svårt för att köpa en bil som gått över 20 000 mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vår S40 2.0T -03 går cirka 13mil varje dag. Drar 0,75-0,8 och då är det 135km/h på motorväg som gäller. Billig i inköp och enkel att grejja med sälv. Kan rekomeneras om man hittar ett bra exemplar.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Stora bekväma landsvägskryssare
Varför flytta en massa kubikmeter luft 11 mil varje dag? Den enda anledningen att inte välja en liten, snål bil för ensampendling med bil är om man har höga krav på sittkomfort.

Jag skulle satsa på en liten dieselbil som är så högt växlad att den inte blir surrig i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:
Varför flytta en massa kubikmeter luft 11 mil varje dag? Den enda anledningen att inte välja en liten, snål bil för ensampendling med bil är om man har höga krav på sittkomfort.
Eller krocksäkerhet. Är olyckan framme kan en m3 luftt vara skillnad mellan liv och död. De är naturligtvis en avvägning men att krångla in sig i en liten micorbil och pendla i för att spara några centiliter känns inte helt ok för mig iallafall. Lagom är bäst...

/martim
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:
StringerBell skrev:
Eller krocksäkerhet. Är olyckan framme kan en m3 luftt vara skillnad mellan liv och död. De är naturligtvis en avvägning men att krångla in sig i en liten micorbil och pendla i för att spara några centiliter känns inte helt ok för mig iallafall. Lagom är bäst...
MartinS skrev:Vår S40 2.0T -03 går cirka 13mil varje dag. Drar 0,75-0,8 och då är det 135km/h på motorväg som gäller.
[host, host, harkel, harkel] :wink:
av llesrof
snowman skrev:Hej!

Jag ska börja pendla ca 11 mil om dagen och söker nu någon mindre bil som ändå är hyfsat säker runt 20-30 000 kr. Den bör dricka under 0.9 iallafall.

Har ni några förslag på märken/modeller som är värt att titta på?

MVH
Vad har du för bil idag? Du får rätt mycket soppa för de pengarna du tänker lägga på en bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:
MartinS skrev:
MartinS skrev:Vår S40 2.0T -03 går cirka 13mil varje dag. Drar 0,75-0,8 och då är det 135km/h på motorväg som gäller.
[host, host, harkel, harkel] :wink:
Som sagt, det är en avvägning. Jag anser inte att s40 är en mikrobil. Bilar som knappt har en motorhuv eller där baksätesryggstödet lutar mot bakluckan, det är för litet för mig. Men det verkar ju onödigt att pendla i en hummer, eller?

/Martin
av Lövet
StringerBell skrev:

Jag skulle satsa på en liten dieselbil som är så högt växlad att den inte blir surrig i motorvägsfart.
Polo, Yaris, Golf, Corolla osv är rena buller och skrammelburkar i lite äldre årgångar. Att behöva sitta 11 mil i en sådan önskar jag ingen. Poängen med de bilar jag länkar till är att de är väldigt komfortabla och men nästan lika snåla som mindre bilar väl i fart.

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]