av volvotomas - tis 21 aug 2012, 23:08
- tis 21 aug 2012, 23:08
lennarte skrev:I mina öron låter det som topplockspackningen har gått. Att det finns en läcka mellan en cylinder och en kylkanal. Det kan kanske vara någon skada eller kommit något "skräp" emellan vid monteringen. Kollas lättast så här:Jag testade att köra den med locket lätt ditskruvat tills den blev varm och sen så skruvade jag väck locket och fyllde på fullt med vatten ett par gånger för att nivån sjönk dom första gångererna, och sen så rann det över lite emellanåt men efter ungefär 5 minuter så började bubbla rätt så bra och började spruta ut ur behållaren som att det kokte det fräste och levde, det försvann väl 3-4 liter. När bilen är kall när man startar den så kommer det vatten mellan turbon och grenröret (där turbon sitter fastskruvad på grenröret)
Varmkör motorn utan fastskruvat kylarlock (så ev. övertryck kan läcka ut). Termostaten måste ha öppnat (och vara hel).Ta bort kylarlocket, låt motorn gå på tomgång, fyll på vatten ända upp till kanten i behållaren. Varva inte upp motorn. Är packningen hel skall vattennivån vara konstant. Låt motorn gå 5 - 10 minuter. Om vattennivån börjar börjar "rinna över" för att sedan "försvinna ner i behållaren är packningen trasig.
Planslipade du topplocket ? Kanske dåligt rengjort ? Varför bytade du packningen ? Det kan vara "sönderärjade kylkanaler. Det var problem "på min tid" med B23 motorn. Blev ofta problem framför första cylindern.
Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 volvotomas, redigerad totalt 0 gånger.
- By HeavyMetal