Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Det är i man måste ta och våga...
av hakankj
ed skrev:hakankj!

Stött på patrull...allt går bra fram till det att jag ska lossa själva ECC-panelen. Sargen och alla torx är borta. Bilen strömlös. Men får fan inte koll på hur jag ska separera/dra ut panelen!

Måste det gröna kontaktstycket pluggas ur t.ex.? (den får jag fan inte lös, hur sitter den??).

Ska man dra av hela bakstycket? (dvs bakstycket som täcker hela baksidan ECC+radiopanelen?) Snäpplåset sitter ju djävulen runt om!

Får psykbryt av såna här grejer, help! :)
ja hela bakstycket måste loss i en enhet med radio och allt! Du viker ur det nerifrån så lossnar hela modulen, och ja kontakten är riktigt bökig att få lös från ECC panelen. Men du ska trycka på kontakten i ovankant samtigit som du drar ur den, när du sedan fått lös hela modulen så sätter du sig vid ex köksbordet och fortsätter, nu skruvar du lös tre torg som håller radion och sargen runt. Sen släpper du lös alla fästen för sargen runt. När du fått lös allt detta så kan du lossa 4torx från baksidan av konsolen som håller fast ECC panelen och dra ur den för att börja pilla med lampor. Har du automat?
Användarvisningsbild
av ed
Ikväll har det jävlar i mig hänt grejer. Tog hjälp av din text hakankj och fick lös allt till slut. Kontakten förstår jag hur den sitter nu och allt blev lite lättare efter att jag insåg hur jag missat att demontera de två torx-skruvarna
mitt på bakstycket..som sagt, gick lite lättare då. :-(O)

Allt demonteras ned och till slut kom jag fram till lampan, den lilla blå, som byttes.

Tillbaka med allt i omvänd ordning och en sådan enorm tillfredsställelse när allt sitter på plats, inga skruvar blev över och det LYSER bakom knapparna!! :D :D Känner mig som en halv Volvo-mek hehe!

Ganska mycket jobb för den lilla lampan men nu när man kan det så är det en baggis..go figure :roll:

Och som någon skrev ovan, lite knack med knogen räckte då jag såg att klimatvreds-gubben till höger hade aningens sämre belysning på en del av sig..knack knack så blev det bra.

Höll även på att avlida när de orange dioderna för sätesvärmen inte fungerade efter min lilla operation. Hjärtat hoppade igång igen när jag insåg att motorn måste vara igång för att dessa skall fungera..

Stort tack hakankj och alla andra för den delen med!! Och nej, jag kör manuell låda förresten.

Slutligen en liten följdfråga på temat belysning: skall ciggarett-tändaren på något sätt lysa upp? Grönt genom knappen eller orange ring runt själva tändchassit?
av hakankj
Nej den ska inte lysa.

kul att du lyckades till slut! :)

Och anledningen till att jag undrade om du har automat är för att man måste ha tändningen på för att dra bak växelspaken, vilket betyder att man inte kan stänga av. Så.man får dra ur batteriet med tändningen på, som man helst inte vill.moment 22.

Bytte du bara en lampa nu? Jag brukar se till att byta alla samtidigt när man ändå tar lös det annars kan man ge sig fan på att de andra slocknar när man är klar.... :P
Användarvisningsbild
av ed
Bra med ciggen..slipper jag gå in igen :)

I och med att EN lampa kostade 85 kr på Bilia så väntar jag med byten till det att resp. lampa lägger av. Har inte råd att byta alla på en gång.

Men jaja, nu kan man ju detta så nu känns nästa projekt med att byta ut förvaringsfacket mot en mugghållare riktigt kul och överkomligt! 366 kr på Bilia btw.

Jag har insett att det är bättre att plocka ur mugghållarinsatsen nedanför växelspaken och ha det som rejält förvaringsfack istället. Tycker ändå muggarna man ställer där står ostabilt och framför allt
är placeringen av hållarna riktigt oergonomisk.

Stort tack igen! :D :D
Användarvisningsbild
av ed
Jovisst , men behövde man inte modda dessa först innan användning? Eller?

Var lite brådis att fixa detta denna gången men nästa gång blir det nog Elfa ja!
Användarvisningsbild
av ed
hakankj skrev:Nä ingen modd annat än att ta loss den gamla lampan från själva sockeln i plast. Sedan dit med den nya! :) plätt lätt.

Usch då, så lätt? Elfa nxt time solklart.

Bytte lampan bakom varningsblink-knappen ikväll på tjejens V40 av bara farten :)

Inte lika krångligt som på V70 men ändå lite pill.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]