Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael G
En original nav passar ju in i interiören med. Det värsta jag vet är massa sugkopps- eller ventilgallersmonterade tingel-tangelprylar med sladdar som hänger och hål borrade i panelen som folk smyckar bilarna med.
Användarvisningsbild
av G-kraft
För att besvara Truls fråga så kostar en hel NAVI system UTAN installation 19.900:- ( RTI - navigations system ) detta är i skåne i alla fall....priset är taget från en prislista av volvo delar..och utrustning..

Tror det blir billigare med en extern navigatör...finns en massa olika märken med fina design...för mindre än 5000:-
av NCR
Truls skrev:Med de prisene tror jeg vi glemmer hele greia. Navi er av typen "nice to have" og ikke noe jeg trenger :)
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=74098

Denna har jag beställt. Den har allt, kostar 2000:- mindre än en Garmin (Tomtom är för min 69-åriga mamma).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mikael G skrev:En original nav passar ju in i interiören med. Det värsta jag vet är massa sugkopps- eller ventilgallersmonterade tingel-tangelprylar med sladdar som hänger och hål borrade i panelen som folk smyckar bilarna med.
För 40.000 kan man ju få nått integrerat från volvo (30.000 Navi + 10.000 mp3 hårddisk) material + montering {:-O

Och trots 40 investerade laxar så får du fortfarande bara en grön plasma matrix display som ser ut som den kommer från en Hugin miniränkare från 1979 inköpt på COOP/OBS....... (S)

Nä för 40.000 kan man få bra mycket roligare/funktionellare/snyggare grejer i bilen. :-E (B) (RO)
av nevyn
För 40 tusen får man en dator med alla tillbehör och navigeringsutrustning och mycket därtill.
av Moody
Skulle vilken dag i veckan som helst välja en integrerad navi i bilen framför en ful portabel som inte alls passar in i inredningen, som man tappar bort, som någon har lånat, som går sönder när man tappar den etc etc. Den integrerade är ju bara sååå mycket snyggare och finns alltid där när man behöver den.

Klart värt merkostnaden vid nyköp i och med att man får bättre betalt när man sen säljer bilen. Och sen när man köper ny bil igen så får man automatiskt en bättre och moderna navi. Har du en portabel så får du dras med din gamla.

Lite tillspetsat kanske :) men ville bara nyansera debatten lite.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Moody skrev:Skulle vilken dag i veckan som helst välja en integrerad navi i bilen framför en ful portabel som inte alls passar in i inredningen, som man tappar bort, som någon har lånat, som går sönder när man tappar den etc etc. Den integrerade är ju bara sååå mycket snyggare och finns alltid där när man behöver den.

Klart värt merkostnaden vid nyköp i och med att man får bättre betalt när man sen säljer bilen. Och sen när man köper ny bil igen så får man automatiskt en bättre och moderna navi. Har du en portabel så får du dras med din gamla.

Lite tillspetsat kanske :) men ville bara nyansera debatten lite.
En annan fattilapp har ju alltid sunkat runt i 15 - 20 år gamla bilar hela livet. Hu vilken mardröm att dessutom behöva dras 20 år gammal underhållningselektronik. :D

Vem betalar 20.000 extra på en begbil för det sitter en navi som det inte går att få tag på kartor till längre ???

Integrerad elektronik är lika jobbig som tatueringar, de följer ju med hela livstiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Truls skrev:Noen som vet hva det koster å få installert volvos nav. system i en V70N?
Vem skulle hitta på något så korkat?????? Kostar en förmögenhet för något med dålig funktion. Det är så dyrt att ingen har tänkt på att ens fråga.

Jag köpte en liten navigator som passar i fickan.

-100 ggr modernare
-Klarar street-routing
-Passar i fickan så jag använder den dessutom i hyrbil/resa/skog/sjön
-Vattentät
-Går på 12 v + 12 tim accar
-Man kan planera, lägga upp rutter mål osv redan hemma i soffan eller hotellrummet istället för att vara låst till bilen.

Inbyggd navi = skit....
Det var det dummast jag hört!
det fins många som eftermonterar RTI, viserligen är dem flästa köppta på skroten. Men att tycka det är dumt var det dumaste jag hört.
orginalt är snygt integrerat & lätt manuvrerat.
kan man lägga 100 000 på ett badrum eller 200 000 på köket, så kan man väll lägga 20 - 30 000 på bilen.

det hela bero ju på hur man verderar saken/ funktionen & utseändet.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag var och fick nya sulor idag och då stod det en taxi på däckverkstaden och fick nya framdäck, jag började språka med ägaren till bilen och fick sedan sätta mig i bilen och testa navigationssystemet, jag måste säga att det helt klart är bättre än en navman, tomtom och allt vad det heter. Nackdelen är väl att uppdatering av kartor kostar men framförallt enkelheten var guld värd.

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]