Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Man måste hålla isär vad ett finansieringsbolag verkar för när man erbjuder sina kunder billösningar.
Kunden vill ha en så ekonomisk bra lösning, ett restvärde som inte fördyrar sina kostnader.
Ytterst få tjänstebilförare vill ha högre kostnader, ser man diskussioner om kostnader för bilen kan man avså både det ena o andra om man får 100kr lägre månadskostnad.
Att man sedan som det diskuteras här har idiologiska aspekter, men , skilj på finansieringsbolag och miljörörelse...dessa två lirar inte på samma plan..
av Lövet
I ett val mellan V60 D3 och A4 TDI så är det närmast magiskt att det ska förvandlas till en tråd om etanolbilar. Om inte den här tråden omedelbart går tillbaka till trådskaparens ursprungliga frågeställning tar jag bort varenda inlägg som handlar om etanol. Det har förstörts tillräckligt många trådar senaste tiden.
av MattiasD
Det var inte så svårt den här gången....väldigt lätt faktiskt :wink:

Men för återgå till ursprungsfrågan ska jag skjuta in en sista åsikt. Om du väljer V60 rekommenderar jag verkligen komfortchassit. Det kostar inget extra. Orginal på V60 är sportchassi och påtok för stötigt tycker jag. Det är så jag kan tycka komfortchassigt i kombo med 17" är stötigt, men jag har förståt att det kallas sportighet i moderna termer.
Användarvisningsbild
av PaNi
För att göra det ännu svårare för dig att välja skall jag rekommendera standardchassi och 17-tumsfälgar. Tycker inte alls detta är stötigt eller okomfortabelt på något sätt, tvärtom är det just chassi-sättningen och körglädjen som var den stora positiva överraskningen när jag bytte från V70 (med sportchassi). Dock har jag aldrig kört V60 med raggarbils-chassi, så skillnaden dem emellan kan jag inte kommentera.
av mikebike
Om man tittar efter begagnade A4 verkar det som om varenda en har sportchassi....
Jag har vuxit ifrån det stadiet....
av Lövet
Det har ingått i paketutrustning Prosport, därför har många det begagnat.
Användarvisningsbild
av Camel
Sportchassi är en definitionsfråga. Olika biltillverkare lägger sig på olika nivå. Min V70II har sportchassi med 18" hjul och den är precis lagom anser jag. Inget onödigt gung ens med last och kurvig väg. Jag uppfattar det Volvo kallar sportchassi som ett standardchassi om jag jämför med t.ex. andrabilen som har ett standardchassi (Focus). Focusen är som en gocart i jämförelse med V70II. På grusväg med potthål kan min V70II vara stötig, men det beror sannolikt mest på däcken. Med vinterdäck i normalprofil går den hyfsat komfortabelt även på grusväg med potthål. Stabiliteten som sportchassit ger finns till stor del kvar även med vinterdäcken.

De V70II-hyrbilar jag kört med standardchassi är så mjuka att det får mig att undra om något är fel. Det gungar helt omotiverat vid minsta provokation. Man tror ibland nästan att något i hjulupphängningen lossnat eller att man fått punktering. :wink:
De V60 jag provat har haft sportchassi och de känns också lagom och körglädjen är stor. Vet inte hur de känns med komfortchassi.

Allt beror på vilken vägtyp man kör oftast. Bor man vid en grusväg eller dåligt underhållna asfaltvägar så satsa på komfortchassi och standarddäck. Men kör man mest på hyfsad asfalt så är sportchassi ev. med lågprofildäck definitvt något som är bra. Åtminstone med Volvos definition på sportchassi, det är inte extremt på något vis jämfört med vissa andra bilar. De Audi jag provat har varit hårdare i chassisättningen men även i stolarna. Tveksamt om sportchassi skulle vara aktuellt för min del om jag satsat på Audi.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jobbar du också på ett företag som tvingar in folk i dieselträsket?
MattiasD - Så fort någon ställer en fråga om diesel är du inne och staplar på med dina argument om hur etanol är såååååååå mycket bättre än diesel. När får du nog egentligen?

Andrahandsvärdet för en diesel har alltid varit högre. Marknadsvärdet baseras just på betalningsviljan, inte spekulationer.

"... om 3 år kan dieselbilar mycket väl vara iskalla." Ja, de KAN bli det. De är inte det just nu. Likaväl kan etanol bli KALLARE, p.g.a. vidareutveckling av diesel eller de tio-tals andra alternativen som finns i dagsläget: biogas, el, gengas, metan, metanol, naturgas, vätgas osv.

"Det finns mycket som talar för att dieselbilarna inte alls håller värdet lika bra som bilar som går på förnyelsebara bränsle." Det finns hårda bevis idag på etanolen har ett betydligt sämre värde. Utanför Sveriges gränser är den stendöd.

Sen får du etanolen att framstå som lungnektar när den består av en massa farliga ämnen som inte minst är lika cancerframkallande, i synnerhet vid kallstarter.

Dessutom är det slut på miljöbilsundantaget för etanolbilar, vilket innebär att även dessa ägare kommer att få betala trängselskatt från och med höst.

Etanol är inte framtiden. Elbilar har bättre potential. Volvos V60 hybrid är inte spekulationer om hur marknaden ser ut om tre år. Det går åt för mycket grödor i tillverkningen av etanol som istället kan gå åt mat. Mat till fattiga länder. Det går åt mycket mer olja i framställningen av etanol än vad som är önskvärt.

TS frågar om två dieselbilar- Då håller vi oss till det tycker jag.
Användarvisningsbild
av Camel
Denna tråd är ämnad åt jämförelse mellan två bilar som råkar vara dieseldrivna. Även om det är intressant med bränsledebatt så borde s6025t, Knight8806, MattiasD mfl. debattera etanol vs diesel i annan tråd. Har för mig att det finns lämpliga trådar redan som skulle passa.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]