Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Veidec har limmer för feta plaster, poluretan mm mm, vet dok inte hur man som privatperson kommer över dessa, vi använder det på jobbet, det är det bästa jag någonsin använt, det är dyrt men fungerar. Har du möjlighet att köpa det genom någon så gör det.

Limmar allt i bilplast vad jag vet, många karosserifirmor använder det flitigt.
av semmelman
Ok, bra ledtråd. :)

Veidec s-bond förmodar jag?

Fler förslag PL600 (vidareutveckling av 400) lättare få tag på samt Araldite professional 2801, strong epoxy står det på bilden...
av semmelman
Några har limmat kjolar å vingar framgångsrikt med teroson terostat 9220, och det hade de i bilaffärn jag var på, borde ha köpt kanske. Inte så dyrt heller.
av getsome
Båtpolyester kan du köp på biltema , art nr 36075 (glöm inte härdaren bara) och blanda inte polyestern i plastmuggar då dessa löses upp av det.
av semmelman
Ok tack, har lite långt bara till Biltema. Köpt terostat 9220 och nu har det torkat en timme och håller ihop men lite flexibelt, lossnar alla fall inte men vill inte ta i då det tar tid att torka, ser lovande ut men imorgon vet jag. Provlimmar två plastytor ej sandpapprade och två sandpapprade, testar nu på ett DVD-fodral som verkar va samma plast som det jag ska limma, alla fall lika svårt att limma så funkar det lär kanske det funka på riktigt. Så går det till på amatörernas afton. Men DVD-fodralplasten hade jag tänkt limma ihop grejen med som en brygga liksom. Eller ta nåt aluminium, men då får man börja om från början...
av semmelman
Funka inte så bra med terostat 9220, satt bättre än med de andra men behövde inte ta i för att lossa bitarna.

Ska testa med Marine Epoxy eller båtpolyester, kanske leta efter lödkolven... eller se om nån har veidec s-bond.
av Fartdåre
Fartdåre skrev:Testa Loctite Power Glue.
Testa. Finns hos Clas. Limmade trä mot plåt och fet plast mot plåt. Plasten var mina högtalardistanser som jag sen
skruvade högtalarna i. Sitter som berget trots de tunga högtalarna.

Funkar nog inte att limma kant mot kant eftersom det är flexibelt, men annars så.
av semmelman
Ok köpte inte det då det inte funka på PP och ja testat liknande men nu har jag köpt power glue, kan alltid testa.
Efter det ska ja testa pp400 o båtepoxy men vi börjar med de billigare.
Undrar om jag gör fel i att limma samma plast, kanske bättre om man tar olika, t o m metall?
av semmelman
Bilaffärn hade nåt som hette terocal och det hade många proffs köpt, dyrt dock, fyrahundra. Får vänta lite.
av semmelman
Power glue innehåller faktiskt annan beståndsdel än de andra, N-3-nånting, så kanske det kan det andra inte kan, ska bli spännande. :)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]