Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det är stor skillnad mellan normalläge och sportläge på autlådan, det är väl orsaken att det finns olika valmöjligheter.
Tanken är att normalläget skall ge en mjukgång , personligen tycker inte jag att Volvos låda är annolunda än andra märken som är adaptiva , eftersom de anpassar sig efter hur föraren kör.
Trampar man på ordentligt i normalläge försvinner slirandet, men vill man ha mer kick , i med sportläge och slirandet försvinner.
av S80V8AWD
Jag anser också att genom att lägga i sportläget så försvinner en betydlig mängd av slirandet. Önskar bara att den funktionen fanns tillgänglig på förra bilen; S80 V8...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag får knyckiga växlingar och allmänt hysteriskt uppträdande på den negativa sidan, när jag kör i läge S.

Men det är väl som med en manuell låda. Man kan inte både släppa kopplingen mjukt och tvärt samtidigt.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Ni har rätt, den slirar inte i S-läge.
Däremot varvar den för mkt nu när man höjt effekten på lägre varv.

Jag trodde polestar ändrade hur automatlådan arbetade också.
Deras förslag var att växla manuellt för att hålla sig på rätt varv.
av moffe
Men tycker manuella läge inte är bra alls...för långsamt. när man växlar exempelvis neråt tar det sekunder utan att ljuga.
Ibland fungerar den snabbt men oftast blir den bara och funderar.
Men...det är ju en automat :)
av Steff 99
Att det är lite fördröjning även vid manulleväxling får man leva med , det är det även på Porschesautlåda, men att det tar sekunder håller jag inte med om ens på min XC60
Användarvisningsbild
av apersson850
Var just ute och provade. Tar några tiondels sekunder för lådan att lägga i en lägre växel. Varierar lite beroende på förhållandena. Tar kanske en halv sekund ibland.

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? Gjo[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]