Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Inte bara ett volvofel. På min Toyota började kopplingen tjuta efter ca 10k mil.
Tjöt jämnt och ständigt ett tag men har nu gått 33k mil och tjuter nästan aldrig nuförtiden.
Toyota tror att det är urtrampningslagret men tyckte att det var onödigt att byta koppling bara för ett "skönhetsfel".
av micke5721
Hej,

En klassiker detta, haft det på på en 240, en 740 och 2 s80 :(

Har alltid hört att det beror på urtrampningslagret. En bil jag haft, en 850 hade fått sitt urtrampningslager utbytt just pga detta gnek.

För något år sedan läste jag här på forumet om en kille som beskrev detta "problem" och han sade att botemedlet inte alls var ett nytt urtrampningslager utan det är att slira lite extra på kopplingen för att få bort någon mystisk beläggning på lamellerna. Jag har provat detta på de 2 s80 jag ägt och det har funkat på dem, dock bara kortvarigt, efter några dagar eller någon vecka så skriker kopplingen igen.

MVH Micke
av KaiZeger
senioren skrev:Vanligt Volvofel, har haft det både på 940 och V 40. Tjutet kommer inte från drivremmar, det kommer från kopplingen, med stor sannolikhet urtrampningslagret. I båda fallen har bilarna gått många tusen mil utan att något hänt med kopplingen. En bekant bilmek hade samma tjut i sin 940, det försvann när han böt urtrampningslagret.
Vad kostar en sån affär med att byta utrampningslagret?
Användarvisningsbild
av greeeken
Har detta fenomen jag med.
Fick detta efter kopplingsbyte.

Jag bytte urtrampningslagret samt kopplingen. Händer när bilen är kall.
Frågade Bilia i Haga Norra o det är ett skönhetsfel. Okej nu vet jag inte hur pass mkt man ska tro på dom !!!!! Men bilen funkar fint.
av m2c
Samma här på min 35k S80 -00. Händer enbart vid kall bil. Första starten på morgonen typ.
Har suttit och väntat på totalras länge nu, men det verkar inte hända något. Peppar peppar :)
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]