Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det roliga är också när alla dessa tillverkare av hokuspokus tillsatser ska visa hur fantastisk deras olja är.

Dom plockar alltid fram en Timken maskin med en snurrande axel och en arm som tillför tryck med vikter.
Grejen är att en Timken maskin är för att testa smörjfetter för tex hjullager eller växellådsoljor med EP tillsatser (Extreme pressure)
och den är inte avsedd för att användas till motoroljor och därför presterar många motoroljor dåligt i dessa.
Man kan ta en vanlig Mobil1 0W40 och tillsätta lite vanlig växellådsolja för manuella växellådor och få utmärkta resultat i en Timken maskin
men varför gör inte motoroljetillverkarna det då? För att det helt enkelt inte behövs på samma sätt i en motorolja.
Det ännu mer komiska är att tex vanligt schampoo ger bättre resultat i en Timken maskin än vad en motorolja skulle göra.

Detta är ett test med en Timken maskin då man visar hur värdelös motoroljan är.
http://www.youtube.com/watch?v=BlnfnB1RvrQ

Det finns ingen och då menar jag verkligen ingen stor motoroljetillverkare som inte gjort tester med PTFE i sina laboratorium..
Jeg VET at Slick 50 virket, så den saken er OK, (men den er visst blitt erstattet av andre og bedre typer).

Da er det altså ingen som har erfaring med dette.
(Lese på nettet kan alle gjøre, det gir ingen erfaring.)
Står forresten på nettet masse om bare positive erfaringer med dette,
men ingen av disse hadde nyere motorer (etter 2000 mod.)
Er bare negative ytringer fra dem som IKKE har prøvd dette og dermed ikke har peiling.

Sverige var tilbudt å være med på den norske oljeletingen/produksjonen,
men Sverige hadde ikke noe tro på noe oljeeventyr der . . .
OK, boxhandskar på :
Och normännen ville sälja sin guldgruva till svenskarna för att vara snälla ? Eller var det helt enkelt för att man vid den tidpunkten ännu inte hittat tillräckligt med olja för att det med den tidens priser skulle löna sig.. :wink:

Om en tillsats stoppar din oljeläcka (svettning) genom att bygga på materialet så det slutar läcka, då bygger det på lika mycket på ställen där det inte skall bygga på. Där man har minimala lagerspel och i oljekanaler t.ex....
Skulle den bara täta på bara det stället det "är tänkt" så behöver vi inte leta intelligens på andra planeter, utan bara i oljetillsatser eller utanför Norge.

/Thomas
Till Eddars försvar med att täta mindre oljeläckor så finns det faktiskt tillsatser typ olika Estrar som sväller tätningar, Man kan få vissa små läckor att läcka mindre genom att additivet gör så att tätningen helt enkelt sväller utan att bygga på material.

Alla PAO och grp3 motoroljor innehåller några procent ester just för att se till attt tätningarna förblir elastiska och täta.

Det finns även High mileage oljor som innehåller extra tillsatser för att svälla gamla tätningar som har mindre läckage,
Ibland blir det tätt och ibland inte dessa oljor gör även att oljeförbrukningen minskar.

Det jag ställer mig tveksam till är som sagt PTFE tillsatser och annat..
Skal kjøre til St.holm til helgen . .
. . men først skal jeg ta en innvendig rens av motoren, og skifte olje og filter,
og så tilsette PTFE (teflon) og tetting i motor og automaten.
http://www.qmi.no/PRODUCTS.HTML

Er bare positive tilbakemeldinger fra dem som har erfaringer . .

(Kaste griser kan andre gjøre . . . )
Fylte på "motorbehandlingen" og kjørte til St.holm og tilbake.
Var endel regnvåte veier så forbruket varierte,
men i snitt gikk forbruket ned fra 0,44 til 0,34 l/mil, iflg bilens dator.

God sommer.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]