Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danli
Droopy skrev: Dom verkar ha ursäkter för allt numera, anpassad service, vad är det för hittepå, är priset reducerat?
Enligt beskrivning skall anpassad vara baservice excl kupefilter, förstår dock inte vitsen med varför den då skulle vara väldigt anpassad.
av Droopy
metal skrev:Gäller denna uppdatering till Sensus till 3.0 alla årsmodeller av den nya S60n och V60n?
Jag har en S60 T6 MY -11 uttagen i november 2010. Kan även den uppdateras till 3.0?
Jag har vid tidigare tillfällen försökt få hela "klabbet" uppdaterat då min mobil funkar dåligt tillsammans med bilens mediasystem men har alltid fått till svar att någon uppdatering inte finns. Senaste gången var februari/mars har jag för mig.
Jag antar att Sensus 3.0 gäller alla bilar som har sensus, systemet är ju i grund och botten det samma oavsett vilken modell det sitter i, men jag är absolut inet säker.

jag har bara hört mig för till V70.
av danli
Droopy skrev:
metal skrev:Gäller denna uppdatering till Sensus till 3.0 alla årsmodeller av den nya S60n och V60n?
Jag har en S60 T6 MY -11 uttagen i november 2010. Kan även den uppdateras till 3.0?
Jag har vid tidigare tillfällen försökt få hela "klabbet" uppdaterat då min mobil funkar dåligt tillsammans med bilens mediasystem men har alltid fått till svar att någon uppdatering inte finns. Senaste gången var februari/mars har jag för mig.
Jag antar att Sensus 3.0 gäller alla bilar som har sensus, systemet är ju i grund och botten det samma oavsett vilken modell det sitter i, men jag är absolut inet säker.

jag har bara hört mig för till V70.
Det lär juh finnas någon uppdatering iaf....
Jag fick information tidigare att MY11 och MY12 skiljer sig hårdvarumässigt, och mjukvaran lär vara något anpassad efter det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det framgick klart av listan på uppdateringar som de fick upp i verkstaden, för min XC70 2012, att Sensus 3.0 gäller för den i alla fall. Det stod inte rakt ut att det var just Sensus 3.0, men det stod något i stil med "Uppdatering som ger utökad funktionalitet för Sensus. Skillnaden är såpass omfattande att kunden även bör få en ny User's Guide efter uppdateringen." Kan ju knappast vara något annat.

Uppdateringen skulle även kurera fenomenet att Sensus slocknar helt och sedan kan kvickna till liv efter omstart, samt att radiomottagningen hänger sig på en och samma frekvens, och sedan vägrar byta vare sig via AF i RDS eller med någon av dubbelpilknapparna på mittkonsolen eller i ratten.

Vissa bilar har problem att göra snabbuppdatering via USB för ICM (Infotainment Control Module), och det har vi sett tidigare på min bil, så nu räknar de med att det ska ta 2-3 timmar på verkstaden. Tydligen är det den långa tiden som gör att just denna uppdatering inte görs vid en normal service. Fast det är inget som de "skryter" om... I mitt fall reklamerade jag radioproblemet som garantiärende, och det var inga problem att få det fixat då. Bäst att passa på innan garantierna går ut.
Användarvisningsbild
av metal
Så om verkstaden söker på "Sensus" så ska de leta efter texten "Uppdatering som ger utökad funktionalitet för Sensus"... ? Typ. Inte Sensus 3.0? När jag var med i verkstaden sist när de kollade efter uppdateringar så tyckte jag det såg ut som en djungel av olika uppdateringar för Sensus. Kändes inte speciellt lätt att få en överblick över alla uppdateringar tyckte jag av det lilla jag såg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, "min" mekaniker sökte på ICM och då kom det upp en del olika uppdateringar, bland annat för att råda bot på att displayen slocknade helt och hållet, att radion låser sig på en kanal (båda delarna har hänt mig) samt två olika uppdateringar som ger ICM utökad funktionalitet. Den ena med svensk, den andra med engelsk beskrivning. Under dessa två fanns ytterligare information om att ändringarna var sådana att kunden helst skulle få en ny "User's guide" efter uppdateringen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Exakt så är det. Jag fick med en ny snabbguide med min uppdatering.

Jag sa vad det har varit för problem bara (så visste min mekaniker direkt vad som skulle göras), att displayen någon enstaka gång varit svart när jag startat. Även någon gång när jag tryckt igång panoramakameran fram har displayen bara blivit svart. I övrigt har Sensus funkat otroligt bra! Nya 3.0 är snabbare och mer logiska val i menyerna. Så det har bara blivit till det bättre! :-)-)
av Raymond
Fikk inn Sensus 3.0 idag. Hittande inte ett enaste sted det omtalad som "Sensus 3.0", men fick iallafall en del forändringar. Den mest synliga var en ny meny under mycar der man får opp et stolpediagram over snittforbrukning per kilometer. Og som sagt, det er ICM uppgradering man måste gör, står inget som sensus version hit eller dit.

Bild
av Droopy
Hämtade bilen idag men sensus 3,0 hade de inte fått till, det strulade vid uppdateringen och de var tvungen att uppdatera en massa annat före och det skulle ta minst en halv dag och det hade de inte tid med. Ny tid ska bokas till veckan...........fortsättning följer.

Man kan ju ganska lätt konstatera att automtisk uppgradering av mjukvaror vid service käns i det närmaste uteslutet, det lär ju inte finnas månaga verkstäder som har den tiden över.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]