Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Uppdatering nu när jag kört 550mil med mil bil. Gillar spaken skarpt och den ger ett sportigare intryck. Det manuella läget är på rätt håll (vänster) men plus och minus är fel. Plus skulle varit neråt och minus uppåt.

Trevlig och lätt att välja växel med och ljuset i den gör den också väldigt trevlig!

Dessutom är den skön att hålla handen på :D
av Swetom
Snygg! Väntar själv på min nya V60 D4 AWD Geartronic MY13. Får lite nostalgikänsla till bilen jag växte upp i, min pappas 140 -70 också! :-)Bild
av perhall
Jag är visserligen väldigt kunnig när det gäller Volvo-historia, och känner till förändringarna mellan olika år. Men visst var det MY71 den korta spaken kom. Klocka framför spaken på DeLuxe och Grand DeLuxe. Och MY72 kom de nya infällda handtagen. MY73 större förändringar... MY71 fick ju den nya grillen.../PH
Användarvisningsbild
av Guru
Kör själv manuell och enda orsaken till att jag skulle köra automat är ifall "rätt" beg.bil råkade vara just automat. MEN skulle det bli en automat hade jag försökt byta plats på +/- i man.läget. Borde inte vara svårare än att byta plats på några sladdar och/eller kontakter? Har för mig att det sitter en bandkabel till spakstället. Ett adapterkablage i mellan bilen och spakstället med några trådar som byter plats borde göra susen. Ingen åverkan på bilen och lätt att återställa. Någon om provat? Att även fixa till +/- symbolerna är dock överkurs...
Vilket håll de sitter på, plus och minus, spelar ingen roll när du kör bilen. Det är en ren vanesak. Det handlar inte om banracing som bilen är tänkt för.
perhall skrev:MY71 fick ju den nya grillen...
Ja, ny grill 71, nya dörrhandtag (användes sen på 240 också) och ny växellåda med kort spak tillsammans med en liten mittkonsol, med klocka och runda knappar för varningsblinkers och bakrutevärme 1972, ny instrumentering (hastighetsmätartermometern försvann), mittkonsol, front, och stötfångare 73, bamsestötfångare 74 och så ersatt av 240 1975 (utom 164, som tillverkades för vissa marknader under som 1975 års modell också).
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Vilket håll de sitter på, plus och minus, spelar ingen roll när du kör bilen. Det är en ren vanesak. Det handlar inte om banracing som bilen är tänkt för.
Att växla upp skall man göra genom att dra i spaken, allt annat känns helt onaturligt och troligen inget jag någonsin kommer kunna vänja mig vid tyvärr. Vid acceleration drar tyngdkraften dig bakåt och det är naturligt att dra spaken med dig för uppväxling. Vid nedväxling bromsar du och därmed åker du framåt och det är naturligt att då ta spaken med sig.
Hade det varit rätt hade jag kanske kunnat acceptera automat istället för manuell men jag saknar verkligen ett manuellt spakställ när jag kör XC'n. Men jag skall nog byta Xc'n om 3-4 år så det är bara att härda ut till dess:-)

/Martin
Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Kollade med multimeter och satte den på 20 v[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]