Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oldtimersmc skrev:Stiften går faktiskt i mer än 20 000 mil även om de inte är så där jättefina då.
Men de är in i helvete dyra så jag förstår om de inte är bytta=hink i vissa sammanhang.
Ps jag har en omgång volvo orginal stift till volvo 2.4t 2.5t 250 kr+ frakt = så djävla billigt kolla med volvo så får du se...
Så om jag har uppfattad det rätt så kan stiften hålla tills nästa intervall, d.v.s 24000 mil ?

Ska fundera på ditt erbjudande :)
svda skrev:
Perc skrev: Ursäkta, men jag är bara tvungen. Tändstiften är nog inte bytade, men dom är möjligtvis bytta. :wink:
Bytade är dialektalt och om vi ska gnälla på att det används talspråk i inläggen, så kommer nog inte mycket annat bli skrivet.

Från SR Språkets hemsida
Prof Lars-Gunnar Andersson besvarar lyssnarfrågort:
I Höganäs diskuterar några lyssnare om det är riktigt att säga ”jag har bytat bil”. Här säger ordboken att det heter ”bytte”, men att en provinsiell form är ”böt”. Formen ”bytade” fanns dock i fornsvenskan. Kanske lever den kvar i Skåne med inspiration från danskan, där formen finns.

Bytade är alltså helt korrekt talspråk, om än ovant för de flesta som inte bor i Skåne.

Lägg ner

svda
Från Stockholm
Tack svda, jag är ifrån Skåne :-)-)
Tycker det är kul med dialekter.....själv så har jag gotländskan i ryggen så
jag måste ju bara skriva på hyglig svenska, eljest blir det än mer oförståeligt.
:P
av tomsa
Ang dialekter
Om man skriver på sin dialekt så kan det ju ibland bli svårt för "utomsocknes" att förstå men om man trots det vill skriva på dialekt får man räkna med att få påkekande/rättningar och bör nog inte gå i taket för det.
"bytade" låter som mer "dagisspråk" i mina öron :D men tydligen är det numera ok att skriva så enligt din undersökande djupgrävande journalistik :wink:
Öm dine tännstift ä bytne ällär ente ällär om dä ingöör i nånn slacks sörvis vette fan förrästen :lol:
tomsa skrev:Ang dialekter
Om man skriver på sin dialekt så kan det ju ibland bli svårt för "utomsocknes" att förstå men om man trots det vill skriva på dialekt får man räkna med att få påkekande/rättningar och bör nog inte gå i taket för det.
"bytade" låter som mer "dagisspråk" i mina öron :D men tydligen är det numera ok att skriva så enligt din undersökande djupgrävande journalistik :wink:
Öm dine tännstift ä bytne ällär ente ällär om dä ingöör i nånn slacks sörvis vette fan förrästen :lol:
värmläänning ? :P
av tomsa
wissel skrev:
tomsa skrev:Ang dialekter
värmläänning ? :P
Nästan iallafall
norra dalsland :D

Var en överdrift "bara för att" :wink:

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]