Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så, nu ska bilen in på verkstad imorgon och jag har skrivit en ordentlig lista med alla era tips. Ny verkstad dessutom. Jag kollade batterisladdarna själv, och det är ett spännband som håller ihop alla smala sladdar som faktiskt skär in i en av sladdarna, så den får de byta. Annars har jag sagt åt dem den här gången att de inte får byta någonting utan att förklara för mig hur de har kommit fram till att den är sönder. De själva tycks tro att det är kamaxelgivaren. Vi får väl se!
karinhz skrev:Så, nu ska bilen in på verkstad imorgon och jag har skrivit en ordentlig lista med alla era tips. Ny verkstad dessutom. Jag kollade batterisladdarna själv, och det är ett spännband som håller ihop alla smala sladdar som faktiskt skär in i en av sladdarna, så den får de byta. Annars har jag sagt åt dem den här gången att de inte får byta någonting utan att förklara för mig hur de har kommit fram till att den är sönder. De själva tycks tro att det är kamaxelgivaren. Vi får väl se!
Den där batterikabeln kan du kolla själv om den felar. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Sedan öppnar du huven om vickar/lirkar/drar/puttar/sliter i kablaget du tror att felet sitter i. Stannar motorn då eller börjar gå dåligt...voila du har hittat felet. Det där buntbandet eller vad det var för något kan du säkert klippa bort så det blir lättare att utföra dra/vicka osv. manövern
Att den stannar vid frikopplad inbromsning borde väl kunna ha att göra med en skitig tomgångmotor? Att motorn inte hinner med att reglera tomgång från det man frikopplar? Men att den går allmänt risigt är ju en annan sak. När tändspolen jävlades för mig och bilen gick dåligt så luktade den faktiskt ganska kontigt från avgaserna. Inte lameller, men typ som att man skulle köra på fotogen eller nå... Hjälper inget annat går det alltid att låna en tändspole och provbyta. Behöver du sen en tändspole kan jag tipsa om att det finns beggade på tradera för 50-lappen.

Jag anar en viss övertro till verkstadstekni[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]