Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Mikael G skrev:När jag bytte min slitna/blästrade ruta förra året så sa inte glasmästaren nåt alls. De bara bytte och jag pyntade självrisken och åkte.
Upprörande :shock:
av superpin
Prova att ringa ett par glasfirmor och fråga vad de ska har för att byta en sliten ruta utan att blanda in försäkringsbolaget, de förstår liksom inte frågan... Försökte få pris på min förra bil, en kille vägrade ens säga ett pris utan sa bara att det kostade självrisken. Resten blev man bara dumförklarad av.. ;)
Användarvisningsbild
av Nexus
Vojje skrev:Helt rätt, Funk. Det är skillnad på slitage och plötsliga, oförutsägbara händelser som en försäkring är till för att täcka.
Som att folk kör som krattor och kvaddar delar av bilen? Då tycker jag de ska betala hela reparationen oxå....
Användarvisningsbild
av Vojje
Nexus skrev: Som att folk kör som krattor och kvaddar delar av bilen? Då tycker jag de ska betala hela reparationen oxå....
Om det finns vårdslöshet med i bilden, ja.
Användarvisningsbild
av Nexus
Så om jag har lite bråttom till jobbet och backar emot väggen hemma så halva sidan på bilen repas är det vårdslöshet eller bara klantigt? ska jag betala rep själv eller ta på försäkringen?
Användarvisningsbild
av Vojje
Klantigt. Vårdslöshet i trafik förutsätter lagbrott.
Användarvisningsbild
av Nexus
Då borde även klantiga saker bekostas själv utan tas på självrisken, hur många gör det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Nexus skrev:Så om jag har lite bråttom till jobbet och backar emot väggen hemma så halva sidan på bilen repas är det vårdslöshet eller bara klantigt? ska jag betala rep själv eller ta på försäkringen?
Det funk säger med dina ordval är att försäkringen inte skall betala en sliten lack, men däremot en skada.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
Så sant Martin..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
så då är det ju ingen skillnad om jag backar sönder bilen eller slår sönder rutan och tar det på försäkringen...
Varför ska jag betala högre försäkring för folk kör vårdslöst/klantigt
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]