Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
T4F med powershift går helt ok. Har inte provat med manuell. En otroligt prisvärd bil är det iallafall.
Användarvisningsbild
av Guligan
Du väntar nog förjäves... Det verkar vara diesel som prioriteras till XC-serien, ja och överlag förresten.
Kanske går det att etanolkonvertera en XC70 T6 eller XC60 T5 om man är riktigt E85-sugen.
Användarvisningsbild
av Gurra82
perhall skrev:Man får ändå säga att 61100 lägre pris för T4 180 hk mot D4 163 hk är bra... /PH
Hur upplever du T4 mot D4 motorn (ja eller gamla D3 motorn) acc, vrid osv... Det går ju köpa en del utrustning för de 60000 kr det skiljer
av Sharkbait
Guligan skrev:Du väntar nog förjäves... Det verkar vara diesel som prioriteras till XC-serien, ja och överlag förresten.
Kanske går det att etanolkonvertera en XC70 T6 eller XC60 T5 om man är riktigt E85-sugen.
Ja, jag och övriga som vill köra mer "miljövänligt" med XC-serie (V70 AWD) väntar nog förgäves!

T4F (E85) skulle aldrig fungera i XC-serien för då skulle det verkligen på visas hur törstig T4F (E85) är. Därav så skulle ingen välja en T4F (E85) utan istället ta en snålare diesel. Av den anledning så tror jag varför inte T4F finns i XC-serien.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag tror mest det där har att göra med att det inte finns AWD till Fordmotorerna, och det kostar för mycket att ta fram i förhållande till hur många extra bilar Volvo tror att de kan sälja.

Optimlat ur kundoerspektiv vore såklart om Volvo hade 5 dieslar, 5 bensinare och 5 etanolare till varje modellserie, med AWD som tillval till samtliga motoralternativ och valfitt man/aut. Jag tror att Volvo inser detta, men man har helt enkelt inte utvecklingsresurser nog.

Hur som helst är v70 T4 en väldigt prisvärd bil!
av MattiasD
Alla ottomotorer ska förstås att köras på bensin och alkoholer (etanol och metanol). Att tillverkarna envisas med att separera och göra en bensinversion, en bensin/etanolversion och en bensin/gasversion är bara dumheter. Om alla motorer klarade bensin/etanol, och sedan kan man välja gas som option, vore en dröm. Etanol är ingen raketvetenskap. Tvärtom. Fördelen med etanol är ju att alla ottomotorer mycket enkelt kan anpassas för bränslet. Service intervallen kan sedan anpassas efter bränsletyp i tanken.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]