Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#641668
Bildas det isklumpar i II?
Fy. Har samma problem med Peugeoten. Värdelös :-(
Användarvisningsbild
av Camel
#641673
Torkarna parkerar långt nedanför området där vindrutan värms. Om de är slaskiga så fryser de. Nästa gång man använder torkarna sitter is runt dem. Ingen stort problem men det var inte lika ofta förekommande på den tidgare bilen. Om man använder kupévärmare när bilen är parkerad så smälter snön (när det snöar) som hamnar på vindrutan och smältvatten rinner ner på torkarna som sedan kan frysa. Har man då glömt att sätta torkarna i serviceläge när man parkerade bilen är det svårt att hacka loss isen då torkarna inte går att lyfta så mycket i sitt parkeringsläge (tar i huven). Och innan man hackat loss isen vill man ju inte gärna slå på torkarna.
av kamilenski
#641676
Hmm. Galet.
Som att autostarta bakrutetorkare vid backning i V70N.
Det fick jag programmera bort efter byte av enheten.
Fords uppvärmda ruta är perfekt! Det skulla jag vilja ha.
av jpennerb
#641682
Är inte V70II hyfsad fri från barnsjukdomar? Min far köpte en tidig -08 och enda felet han har haft är hjulet för färddatorn som byttes på garanti. Annars har han bara bytt belägg runt om vid 11000mil om man kalla det för fel? :D
av Tartryffel
#641707
Det överlägset sämsta med designen på V70 II måste vara luftutblåset mot vindrutan. Där kan man verkligen se hur illa det går när design går före funktion. Det täcker inte mer än drygt 50 av rutans bredd och det märks verkligen när det är kallt. Har man dieselvärmare så är det ruskigt tydligt efter en kall natt. Och det märks även när det är immigt inne i bilen eller väldigt kallt ute, värmen räcker inte till för att hålla is och fukt borta från kanterna.

Det är dessutom extra irriterande eftersom man inte kan åtgärda det på något sätt alls. Man lär ju knappast såga upp större hål i instrumentbrädan.

God tvåa på listan kommer huvdesignen som gör att man måste sätta torkarna i serviceläge för att kunna fälla upp dem.
Användarvisningsbild
av na96gen
#641710
Trea att man blir blöt när man öppnar bakluckan el förardörren om det är blött ute..

Men trots det som sägs ovan är det en mycket mordernare och bättre bil. Skulle aldrig köpa en V70N om jag jade möjlighet att välja en II:a

Ventlationsutblåsen blev bättre på MY12
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#641752
V70II har 10% mera luftmotstånd än gamla V70N pga att den nya är högre och kantigare. Gamla V70N var ju mycket slät och hal i designen.

Det äter ju upp en del av besparingen av att man gjort motorerna snålare.
Användarvisningsbild
av Camel
#641760
Cd-värdet (luftmotståndskoefficienten) har nästan samma värde för V70N som för V70II (lite högre för V70II). Men frontarean är markant större på V70II vilket gör att det totala luftmotståndet mycket riktigt är större för V70II (nästan 10%).

V70N
Cd = 0,30
Frontarea [m2] = 2,23
Cd x Area = 0,669 (totalt luftmotstånd)

V70II
Cd = 0,31
Frontarea [m2] = 2,37
Cd x Area = 0,7347 (totalt luftmotstånd)
Användarvisningsbild
av Camel
#641761
Här är några mått på V70N resp. V70II. Alla mått är inte som man kanske tror...

(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#641768
Här är några jämförelser mellan min tidgare bil V70N 2,5T MY07 och den nuvarande bilen V70II 2,5FT MY11.
Allt var inte bättre förr men något var faktiskt bättre...

Bilmodell: V70N 2,5T Classic MY07 / V70II 2,5FT R-Design MY11
Tjänstevikt, kg: 1610 / 1798
Totalvikt, kg: 2140 / 2260
Max släpvagnsvikt, kg: 1800 / 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 / 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360 / 1240
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3940 / 3860
Max lastvikt, kg: 530 / 462
Kopplingsanordning : KULA / KULA
Däckdimension axel 1: 205/55 R16 91W / 245/40 R18 97Y
Fälgdimension axel 1: 7JX16X49 / 8Jx18x55
Däckdimension axel 2: 205/55 R16 91W / 245/40 R18 97Y
Fälgdimension axel 2: 7JX16X49 / 8Jx18x55
Slagvolym, cm3: 2521 / 2521
Växellåda: MANUELL / MANUELL
Motoreffekt, kw (hk)/rpm: 154,0 (210)/5000 / 170,0 (231)/4800
Motormoment, Nm/rpm: 320/1500-4500 / 340/1700-4800
Acceleration 0-100km/h: 7,4 s / 7,7 s
Hastighet högsta vxl km/h@1000 rpm: 43,8 / 58,6
Max hastighet, km/h: 230,0 / 235,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73 / 71
Ljudnivå dB, stillastående: 81 / 75
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,2 L/100KM / 9,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 219,0 g/km / 209,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,1 L/100KM / 6,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 169,0 g/km / 157,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,9 L/100KM / 12,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 306,0 g/km / 299,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,2160 G/KM / 0,2120 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0200 G/KM / 0,0150 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0280 G/KM / 0,0341 G/KM
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]