Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Nollställning på gång.
Som det står i Haynes.
Öppnade allt och väntade i 5 minuter. Plockade bort minuspolen.

Kollade spänningen med. 12.84V obelastat.
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Kollade spänningen med. 12.84V obelastat.
Måste medge att jag inte alltid förstår vad du menar. Får du felkoderna när du startar motorn?
Tyvärr betyder spänningen obelastat knappt något alls med avseende på batteriets prestanda.
av kamilenski
Nere till vänster om ratten, finns ett litet fönster för färddatorn. Där kollar man bl.a. bränsleförbrukning eller ser parkeringsvärmarens status då man bläddrar med vä spaken (till blinkers).
Det är där man ser ev felkoder. Och det var där jag sett mina. Man kan återse dessa genom att trycka READ i blinkersspak. Eller reseta i samma spak.

Dessa koder har varit där och beroende på antalet av starter var kvar för att sen släckas.

Just nu, efter nollställningen med batteriet, är dessa koder borta. Och bilen startar som förr! Hoppas det var detta. Och orsaken det att jag plockade inte bort minuspolen innan hjullagerbytet!

Spänningen på 12.84 V säger att batteriet BÖR vara ok. Ett urladdat/lite trasigt batteri ligger under 12.7 V. Ett annat sätt är att mäta spänningen i tändarens uttag o starta bilen. Spänningen MÅSTE ligga över 10 V då startmotorn snurrar. Detta gör man om man är ensam. Om 2, mäta direkt över polerna. En mäter, en startar bilen.

Nöjd med svaret? ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Nöjd och nöjd 8) . Har en "norsk reset" någonsin lagat en bil :shock: .

Glömde av att du pillat på ABS-givaren. Kan vara orsak till bromsfel etc.

Nåväl, den som lever får se :D .

Hur har du det med oljudet? Då menar jag bilen :lol: .
av kamilenski
Vojje skrev:Nöjd och nöjd 8) . Har en "norsk reset" någonsin lagat en bil :shock: .

Glömde av att du pillat på ABS-givaren. Kan vara orsak till bromsfel etc.

Nåväl, den som lever får se :D .

Hur har du det med oljudet? Då menar jag bilen :lol: .
Allt är ok nu.
Och "norsk reset" är minuspol av.
Den startar om de flesta datorer i bilen. Och ABS givaren, "tappade" kontakt med metallen medan övervakningen var på. Detta kan ha spökat!
I övrigt har den inte kärvat så att man behövde använda våld. Således har jag inte förstört denna.

Vanlig reset, finner du på ovansidan av blinkers spaken.
Den har jag iaf. Radering av inspelade koder kan bara DICE Vida göra. Tror jag.
av SubMarine
Det kan inte vara så att det "trasiga radioljudet" du hör är ABS-pumpen som börjar jobba för att den tror att något hjul låst sig eller snurrar för långsamt?
av kamilenski
Mikael G skrev:De varvtalen är inte bussigt att utsätta en diesel för.
Jag hade lite fel. Det var ca 4900 varv. Normalt märkning ligger till 4500 varv. Nu plockade jag bort trimboxen och ska kolla om datan klipper av vid 4500.
av kamilenski
SubMarine skrev:Det kan inte vara så att det "trasiga radioljudet" du hör är ABS-pumpen som börjar jobba för att den tror att något hjul låst sig eller snurrar för långsamt?
Det var samma ljud fast bilen stod stilla. Den följde varvtalet.
Vattenpumpen?
Turbon?
En ventil verkade ticka...
Ska prova bilen igen lite senare.
Och det verkar (kan vara inbilldning) att ljudet kom från ett ställe framför ratten. Mellan vä hjul och motor. Vad finnes där?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: ABS givaren, "tappade" kontakt med metallen medan övervakningen var på. Detta kan ha spökat!
Du hade alltså tändningen på när du mekade med lagerna?

ABS-systemet gör en självtest varje gång du drar iväg. Eventuella fel borde ha resetats iom den, om allt funkar.
av kamilenski
Vojje skrev:
kamilenski skrev: ABS givaren, "tappade" kontakt med metallen medan övervakningen var på. Detta kan ha spökat!
Du hade alltså tändningen på när du mekade med lagerna?

ABS-systemet gör en självtest varje gång du drar iväg. Eventuella fel borde ha resetats iom den, om allt funkar.

Borde.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]