Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Skönt att de höjt brytpunkterna sen jag kollade sist 8)
av Jimpen89
Hoppas jag har tur att andreas_lofgren svarar då han verkar vara expert :)

Har tagit in lite priser nu på en V60 D3 man och bästa priset jag fick var 307 542 kr
Följande utr. utöver momentum:
  • Vinterhjul Oden 7x16"
    Parkeringshjälp fram och bak
    Fast drag
    High Performance Multimedia 7"
    Motorvärmare + kupéuttag (krav från företaget)
    Dieselvärmare
    Eventuellt Touringchassi (bra/dåligt?)

Efter att jag knappat in priset på bilen, marginalskatt, antal mil mm. får jag följande siffror:
Bruttolöneavdrag: 5 915 kr
Nettokostnad exkl. privatdrivmedel: 4907 kr

Om jag har en bruttolön på 24 500kr och en nettolön på 18 367 kr har jag då 18 367 - 4 907 = 13 460 kr kvar att leva på?
Drivmedelskostnaden privat landar nog på ca 1 500 kr vilket betyder 11 960 kr kvar

Min nuvarande bil V70 2.5 FT -09 kostar per månad:
Lån ~3 000 kr
Service 500 kr
Drivmedel 2 700 kr
Försäkring 1 500 kr
Besiktning 25 kr
Värdeminskning ? kr (inköpspris 165 000 kr, 2500 mil/år, nuvarande mätarställning 15700 mil)
Totalt 7 725 kr + värdeminskning

Slutligen: Är det värt att byta till personalbil?
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Om det är värt det? Omöjligt att svara på, det kan du bara känna själv. Är det nåt fel på din 2.5FT egentligen när allt kommer omkring? En bils värdeminskning är alltid som störst i början av livscykeln så nu kommer det komma ett antal lite billigare år för V70in antagligen.

Du har räknat helt rätt på V60in men på V70in skulle jag försöka estimera värdeminskningen istället för att använda lånet som kostnad. Hur mkt värdeminskning har du nu per månad egentligen?

Sist en personlig reflektion då: Jag skulle inte lägga 4900/18000 = 27% av min disponibla inkomst per månad på en bil. Men det betyder du inte ska göra det, bara att jag själv inte skulle göra det. Iofs åker jag inte 2500 mil/år heller.
av Herkulez
Spoiler »
Han kan ju ha varit smart och skaffat sig en stenrik fru :wink:
av Herkulez
Jimpen89 skrev:Hoppas jag har tur att andreas_lofgren svarar då han verkar vara expert :)

Har tagit in lite priser nu på en V60 D3 man och bästa priset jag fick var 307 542 kr
Följande utr. utöver momentum:
  • Vinterhjul Oden 7x16"
    Parkeringshjälp fram och bak
    Fast drag
    High Performance Multimedia 7"
    Motorvärmare + kupéuttag (krav från företaget)
    Dieselvärmare
    Eventuellt Touringchassi (bra/dåligt?)

Efter att jag knappat in priset på bilen, marginalskatt, antal mil mm. får jag följande siffror:
Bruttolöneavdrag: 5 915 kr
Nettokostnad exkl. privatdrivmedel: 4907 kr

Om jag har en bruttolön på 24 500kr och en nettolön på 18 367 kr har jag då 18 367 - 4 907 = 13 460 kr kvar att leva på?
Drivmedelskostnaden privat landar nog på ca 1 500 kr vilket betyder 11 960 kr kvar

Min nuvarande bil V70 2.5 FT -09 kostar per månad:
Lån ~3 000 kr
Service 500 kr
Drivmedel 2 700 kr
Försäkring 1 500 kr
Besiktning 25 kr
Värdeminskning ? kr (inköpspris 265 000 kr, 2500 mil/år, nuvarande mätarställning 15700 mil)
Totalt 7 725 kr + värdeminskning

Slutligen: Är det värt att byta till personalbil?
Om du vill veta vad din v70 kostar/mån. Värdeminskning och kapitalkostnad/räntekostnader ersätter lån. Blanda inte in själva finansieringen av bilen när du vill veta vad den kostat dig. Man kan tex köpt bilen kontant dvs. betalt föskott på värdeminskningen och får en kap. kostnad. De finns de som hävdar ??:-/ att deras bil inte kostar dem nåt då de kontantat. Olika uppläggningstider på lån osv.
av Jimpen89
andreas_lofgren skrev:Om det är värt det? Omöjligt att svara på, det kan du bara känna själv. Är det nåt fel på din 2.5FT egentligen när allt kommer omkring? En bils värdeminskning är alltid som störst i början av livscykeln så nu kommer det komma ett antal lite billigare år för V70in antagligen.

Du har räknat helt rätt på V60in men på V70in skulle jag försöka estimera värdeminskningen istället för att använda lånet som kostnad. Hur mkt värdeminskning har du nu per månad egentligen?

Sist en personlig reflektion då: Jag skulle inte lägga 4900/18000 = 27% av min disponibla inkomst per månad på en bil. Men det betyder du inte ska göra det, bara att jag själv inte skulle göra det. Iofs åker jag inte 2500 mil/år heller.
Nej det är det egentligen inte något fel på nuvrande bara det att jag känner svetten börjar rinna i nacken då 18 000mil närmar sig med stormsteg. Ingen rolig peng på den servicen. Sedan vill jag få lite för bilen när jag säljer den också och det är alltid kul att ha en ny bil :roll:.

Om ett tag (vet inte när) så kommer bilandet minska från 2500 till kanske 1500 då veckopendlandet upphör eller så åker jag tåg då det kommer igång så då blir det lite billigare. Vet inte om någon känner till Botniabanan, men jag har väntat på att den ska börja trafikeras i snart 1,5 år och jag verkar få vänta ett bra tag till.

Känner precis som du skriver att ge bort 27 % av lönen på en bil känns lite väl mycket. Det slutar nog med att jag behåller min nuvarande och kanske byter in till något nyare om något år. Eller så väntar jag på att tjejen pluggat klart och fått jobb så kan jag leva på henne då hon kommer tjäna mer än mig :P
Herkulez skrev: Om du vill veta vad din v70 kostar/mån. Värdeminskning och kapitalkostnad/räntekostnader ersätter lån. Blanda inte in själva finansieringen av bilen när du vill veta vad den kostat dig. Man kan tex köpt bilen kontant dvs. betalt föskott på värdeminskningen och får en kap. kostnad. De finns de som hävdar ??:-/ att deras bil inte kostar dem nåt då de kontantat. Olika uppläggningstider på lån osv.
Så månadskostnaden på lånet kan man alltså räkna som värdeminskning?
av Lövet
Nej, tvärtom. Lånet säger ingenting om vad bilen egentligen kostar. En bil får ju inte lägre värdeminskning för att man lägger upp ett lån exempelvis på 5 år istället för 3år. Men månadsbetalningen sjunker ju då...

Räkna (inköpspris - nuvarande värde) / (antal månader du ägt bilen) så får du din riktiga kostnad. Det svåra är bara att uppskatta vad sin bil är värd idag. Oftast är det mindre än man tror.
av Jimpen89
andreas_lofgren skrev:Nej, tvärtom. Lånet säger ingenting om vad bilen egentligen kostar. En bil får ju inte lägre värdeminskning för att man lägger upp ett lån exempelvis på 5 år istället för 3år. Men månadsbetalningen sjunker ju då...

Räkna (inköpspris - nuvarande värde) / (antal månader du ägt bilen) så får du din riktiga kostnad. Det svåra är bara att uppskatta vad sin bil är värd idag. Oftast är det mindre än man tror.
Okej då hajjar jag.

165 000-120 000/9 = 5 000kr men andra ord :cry: .
av Herkulez
Jimpen89 skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, tvärtom. Lånet säger ingenting om vad bilen egentligen kostar. En bil får ju inte lägre värdeminskning för att man lägger upp ett lån exempelvis på 5 år istället för 3år. Men månadsbetalningen sjunker ju då...

Okej då hajjar jag.

165 000-120 000/9 = 5 000kr men andra ord :cry: .
Ja fy faan! Det är snor dyrt med beggat oxå. Jag vet, därför blev det en ny den här gången ;-//
av Mwi
1500/månad i försäkring som du skriver att du betalar för din nuvarande bil känns dyrt. Det är ju cirka 10 - 15% av bilens värde.

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]