Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Tack alla. imorgon ska bilen in på hjulinställning sen blir
Det att lösa mätarhuset. Om jag skulle montera loss mätarhuset.
Kan jag köra bilen efter då? alltså utan mätarhus?
Eller kommer det ge massa fel i data boxen sen?
av Jonas_latt
Arnold skrev:Här kan du se hur DIM-kortet ser ut. Det finns flera trådar på forumet som behandlar ämnet.

http://www.mspired.se/DIM03.jpg
såg något inlägg om just den bilder. DÅ hade de problem med helljus lampan i bilen.

Men är det dessa ställen man ska kolla? Ändå om hela mätarhuset e dött och bara startar ibland?
Tips var man ska kolla extra är välkommet.
mvh
av Tobzter
tack alla. imorgon ska bilen in på hjulinställning sen blir
Det att lösa mätarhuset. Om jag skulle montera loss mätarhuset.
Kan jag köra bilen efter då? alltså utan mätarhus?
Eller kommer det ge massa fel i data boxen sen?
ja kunde köra bilen med den hände många konstiga grejer blinkers ,clås,larm, funkar ej. ecc fläkten går fast du har stängt av bilen intreiör belysningen lyser lite som den vill;). Så rekommenderar att låta bilen stå
av Arnold
Jonas_latt skrev:
Arnold skrev:Här kan du se hur DIM-kortet ser ut. Det finns flera trådar på forumet som behandlar ämnet.

http://www.mspired.se/DIM03.jpg
såg något inlägg om just den bilder. DÅ hade de problem med helljus lampan i bilen.

Men är det dessa ställen man ska kolla? Ändå om hela mätarhuset e dött och bara startar ibland?
Tips var man ska kolla extra är välkommet.
mvh
Man får mäta med multimetern om man klarar ut det. Din elektriker kanske klarar det. Problemet är om felet är intermitent (det uppstår bara ibland) och då är det väldigt svårt att hitta felet. Kan du inte få hjälp hemma så rekomenderar obd.tuning, ring dem och beskriv problemet. Det vet säkert var felet är. Det enklaste är då att skicka upp mätarhuset till dem. Det går på 2 500:- Sedan slipper du problemet. När jag hade samma fel ville Volvo ha 12 500:- inkl felsökning då byter de mätarhuset. Jag valde obd.tuning.
av Jonas_latt
Elektrikerna hade inte hittat något fel på mitt mätarhus.
Monterade tillbaka kretskortet i mätarhuset. Och körde en sväng utan att skruva fast mätarhuset.

Sen när bilen va igång så skakade jag på mätarhuset och 'slog ' lite. Då hoppa allt igång. Sen efter lite mer 'slag'
Så slockna det igen.
Så glapp är det. Frågan e var.
av svda
Jonas_latt skrev:Elektrikerna hade inte hittat något fel på mitt mätarhus.
Monterade tillbaka kretskortet i mätarhuset. Och körde en sväng utan att skruva fast mätarhuset.

Sen när bilen va igång så skakade jag på mätarhuset och 'slog ' lite. Då hoppa allt igång. Sen efter lite mer 'slag'
Så slockna det igen.
Så glapp är det. Frågan e var.
Ibland kan det gå att lokalisera glappkontakt med kylspray. Avsyning med lupp är ett annat alternativ.

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]