NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av doggeli
Vojje skrev:Det rimligaste är väl att ta det på allvar och läsa felkoderna.
Jodå, det gör jag. Känns bättre om man har kollat batteriet före jag lämnar bilen till Volvo så jag inte får en felsökningskostnad a 1500kr/timmen för ett batteribyte.

Skulle tro att det är som Raymond säger att det är bromstrycksgivaren/hydrauliken som är paj. Hoppas dock att det är något mindre och billigare men den som lever får vi se. Var mer ute efter om någon annan haft samma problem och hur det löstes, bytte X och det kostade Y osv.

Hade en Audi A3a för några år sedan där tempen visade höga nivåer. Service kille på Audi ville byta ut halva bilen och lite där till. ?:-/
För en kostnad på flera tusen när det var en givare a 49 kr som var paj. Det är därför jag frågar runt.
av VallaWivan
Tyvärr så kan jag inte lösa ditt problem men jag följer tråden med spänning. Volvo har berättat att min V50 inte tänker själv men jag börjar undra eftersom din 07:a helt enkelt stannar. I samband när du får felet fungerar bromsen då? Och när väl ekipaget har stannat fungerar bromsen då? Att du inte kan köra är ju en annan grej och det måste bero på att datorn ej tillåter fortsatt drift.
Användarvisningsbild
av doggeli
VallaWivan skrev:Tyvärr så kan jag inte lösa ditt problem men jag följer tråden med spänning. Volvo har berättat att min V50 inte tänker själv men jag börjar undra eftersom din 07:a helt enkelt stannar. I samband när du får felet fungerar bromsen då? Och när väl ekipaget har stannat fungerar bromsen då? Att du inte kan köra är ju en annan grej och det måste bero på att datorn ej tillåter fortsatt drift.
Jo bromsen fungerar när jag får varningen. Har dock aldrig kört fort när jag har fått den.
Första varningen fick ja vid grannes brevlåda och du hade jag precis börjat köra. När bilen varnar för "Bromsfel stanna snarast" så slår den över till "safe läge" vilket gör att du inte ska kunna köra vidare. Har jag stängt av bilen så startar den inte igen. I detta fall så varnar ju bilen för att bromsarna inte fungerar och då ska man ju inte köra.

Jag ska berätta varför jag tycker det är bra.

Som sagt hade ja en A3a tidigare som ja lämnade in på verkstad och dom bytte bromsklossar. Efter bromskloss bytet körde ja ett par veckor. En dag på väg hem ifrån jobbet skulle ja göra en inbromsning i från 90km/h när jag tryckte pedalen i botten... Fick köra lite zick zack och motorbromsa/handbromsen för att inte köra in i bilarna framför.
Bild
I detta fall hade det varit nice att fått varning innan så man hade haft chans att stanna. Tur att det gick som det gick.

Det visade det sig att det var en "prao-elev" som gjort bromsbytet. Företagskedjan i sig var snabba på att kompensera....
Vojje skrev:Bromstrycksgivaren, skriver du. Jag antar att du kollat att du har bromsvätska.
Absolut det har jag kollat. Nivå ligger mellan MAX och MIN.
av Raymond
Det att bilen er "død" og ikke vill starte er litt konstigt. Bruker inte ha nån sammanhang med bromstryckgivarfel. På min arbetsplats har vi fastpris på utläsning av felkoder, det enda vi gjör da är att koppla inn diagnosutrustningen, kolla koder och evt. nolla för at kunna se hva som kommer tilbaks. Kommer inte ihåg hva vi tar, men det är bara några hundralappar, 2-400,- om jag ska gissa.
Användarvisningsbild
av doggeli
Update!

Lämnade in bilen på Bilia idag som läste av mina felkoder.
Hade sådär fyrtioelva felkoder men inget som kunde visa att något var trasigt på riktigt.
En av förklaringarna kan vara dåliga batterinivåer som har startat en massa falska fel. När detta händer blir typ rundgång i systemet och allt larmas som fel.

Nu är alla felkoder raderade och jag har kört 5-6 mil sedan dess och dom har inte kommit tillbaka. (peppar, peppar)
Kommer felkoderna tillbaka så är det retur till Bilia som gäller.

To be continued...
Användarvisningsbild
av Vojje
doggeli skrev:Update:
Kört nästan 50mil sedan alla felkoder raderades. Still going strong :-)-)
Det var antagligen batteriet då, eller?
Användarvisningsbild
av doggeli
Vojje skrev:
doggeli skrev:Update:
Kört nästan 50mil sedan alla felkoder raderades. Still going strong :-)-)
Det var antagligen batteriet då, eller?
Jo det varit batteriet som startade hela historien.
Laddade batteri fullt + radera alla felkoder (verkstad) sedan har bilen fungerat.
Nu har jag nog kört 300 mil sedan ja raderade felkoderna.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]