Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du förklara Vojje varför någon ska betala över 100.000kr när det går att hitta liknande bilar på firma för 80? Det går utan problem att köpa en 13-14' mil 2.4D V70II för 120.000 idag. Att då betala 100k för en V70N med 20k mil är inte direkt en bra affär.

Vad man själv "tycker" att sin bil är värd har rätt liten betydelse. Det inser man fort när man lägger ut den på Blocket och inte en människa hör av sig. Det är en sur känsla men det ingår i spelet. Själv är jag alltid helt övertygad att jag köper för dyrt och säljer för billigt. Men annars blir man ju inte av med bilarna. Det här att få "bra betalt" försvann när Blocket.se kom och man med två knapptryckningar kan jämföra priser över hela Sverige.

Själv sitter jag sannolikt på en ekonomisk trampmina också. Tyckte jag gjorde en bra affär eftersom jag fick den betydligt billigare än jämförbara objekt på Blocket men när man närmar sig 20k mil så är det inte lätt att få bra betalt längre. Det återstår egentligen bara "entusiast/fixar-gruppen" av spekulanter. Svensson köper inte bilar som närmar sig 20.000 mil och då tappar man en stor del av köparkretsen. Få köpare = dåligt betalt.
andreas_lofgren skrev: Själv sitter jag sannolikt på en ekonomisk trampmina också. Tyckte jag gjorde en bra affär eftersom jag fick den betydligt billigare än jämförbara objekt på Blocket men när man närmar sig 20k mil så är det inte lätt att få bra betalt längre. Det återstår egentligen bara "entusiast/fixar-gruppen" av spekulanter. Svensson köper inte bilar som närmar sig 20.000 mil och då tappar man en stor del av köparkretsen. Få köpare = dåligt betalt.
Tyvärr så är det nog så.
Vi snackar en del bilar på jobbet. Och där är det i stort sätt bara "svenssons". Och alla har i stort sätt samma åsikt. Allt över 12" mil, då är det en stor risk. Och man köper en "gammal och sliten bil". Dem skiter i årsmodellen, tittar bara på milen.

Medan den händige hobby-fixaren kanske gärna köper en så kallad långmilare billigt (som jag själv).
Det är jättetråkigt tycker jag att miltal tas (i vissa kretsar) som ett automatiskt facit på hur fräsch en bil är. Det finns bilar med 5000 mil på mätaren som är långt sunkigare än de som gått 15000 mil. Min har nu gått 16000 mil och är betydligt fräschare än den 11.000 milare jag hade innan. Bilen har tidigare ägts av en säljare som mer eller mindre bodde i bilen men den ser närmast oanvänd ut invändigt. Ingen har ens suttit i baksätet. Och ÄNDÅ så kommer mängder med folk inte ens komma och titta på den. För det står "fel" miltal på mätaren. Samma gäller antagligen Kamilenskis bil.
Det är köparen i lika stor grad som säljaren som bestämmer priset. Man kan aldrig tvinga någon att göra en banköverföring 8)
Att det finns osålda överprissatta bilar på blocket innebär inte att marknadsvärdet ligger där. Det är sannolikt få som betalar 100k för en 20k V70N.
Vi ska ha bilen i ett år till. Får se hur det påverkar priset då.
Om man tittar på dagens förlust. Vi köpte den i november 2010 för 115000:- Till det nya däck, byte kam, aut olja byte m.m.
Lägger dock inte på dessa kostnader. Bilen hade nästan 19000 på mätaren. Idag ligger den på ca 21000. Om vi säljer typ mitten av 2013 då har vi haft bilen i 2,5 år och troligen med 23000 på mätaren.
Då blir frågan vad man förlorar per år. Om vi gissar på ett pris av 60000 då, skulle det betyda en förlust av
20000 per år.
Eller tänker jag fel?
Med så täta bilaffärer får man räkna med stora förluster.
Försök att köpa ngt som du kan köra ända in i kaklet d.v.s. ca 40000 mil så kommer du billigare undan.
Min kära fru vill ha en sedan som nästa bil.
Hon blev "kär" i en S80 ljus med ljus inredning.
Typ denna
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S8 ... =23_11&w=3

Frågan är om man bör satsa på en FT eller diesel. I vilket fall som, måste det vara en aut och med minst 200hk.
20k per är är inte alls konstigt på en halvny bil.

Man får jämföra det med att köpa nybil. Då blir det helt plötsligt jättebilligt ;)

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]