Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Resterande dämpmaterial hade jag antingen lagt på golvet, och kanske någon platta under huven om den tål det. Att lägga över hjulhusen fram lär bli krångligt. Troligen bättre att lägga på torpedväggen istället.

Vidbrus har man mer karosskarvar och såna saker att göra. Så där är det inte likaenkelt att göra något. Men man får kju kolla så att listerna runt dörrar och rutor tätar som dem ska.
Marlboroman skrev:Resterande dämpmaterial hade jag antingen lagt på golvet, och kanske någon platta under huven om den tål det. Att lägga över hjulhusen fram lär bli krångligt. Troligen bättre att lägga på torpedväggen istället.

Vidbrus har man mer karosskarvar och såna saker att göra. Så där är det inte likaenkelt att göra något. Men man får kju kolla så att listerna runt dörrar och rutor tätar som dem ska.
Tack för svar.

Det var synd att du inte postade detta lite tidigare, för dina slutsatser drog jag på egen hand igår när jag stod med vänster framskärm demonterad till ingen nytta (annat än att jag kunde tömma den på några kilo jord och spruta med rostskyddsolja). Jag måste säga att jag är imponerad av såna som arbetar med bilplåt: jag höll på i nästan två timmar för att få tillbaka skärmen med korrekt passform...

Efter denna lilla expedition övergick jag till plan B, dvs. att isolera torpedväggen. Jag rev bort mattan framför framsätena och började klistra. Jag tycker väl att bilen är något tystare nu, men jag är inte nöjd. I och med att jag redan genomfört det som skulle bli mitt semesterprojekt har jag en vecka över i sommar då jag kan demontera hela instrumentpanelen och försöka få så plåtrent som möjligt på torpeden. Det lär ju ta sin lilla tid, men jag hoppas och tror att isolering av den samt alla genomföringar borde få bort en hel del vägljud.

Tack för svaret angående vindbrus. Då slipper jag överväga att skaffa vindavvisare. Jag tycker nämligen att det är fult som fan, men ibland tycker jag att funktion får gå före form.

Mina dörrlister ser fräscha ut. Frågan är om man skulle våga sig på att fylla dem lite grann, med något elastiskt. Det borde väl göra att de tätar ännu bättre? Risken är väl i och för sig att man inte får igen dörren...

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]