Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gofast
ptrj skrev:Du drar tillbaka handbromsmotorn själv med torx eller insex. Står beskrivet i bladet som följer med volvo org. klotsarna. Öppna kartongen i butiken. för du kommer även att behöva 99:- volvo fettet som står beskrivet i bladet.
Lyssna inte på vet-sig-påare som skriver att du böhöver vida5/dice för att dra tillbaka handbromsmotorn. Håll hellre tyst än gissa/förstör forumet. :evil:

Det enda vida gör är att dra tillbaka motorn åt en. alltså ingen kalibrering.

Kalibreringen av klotsarna gör bilen själv genom att använda handbromsen tre gånger. Görs alltså inget specielt i Vida.

Vill du låna vida/dice så bor jag i Solna. bara att PM:a.

ps. har själv bytt bak utan vida på V70 II.

Lycka till
Peter J
Precis!!
det gick hur lätt som helst att byta!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ptrj skrev:Det enda vida gör är att dra tillbaka motorn åt en. alltså ingen kalibrering.
Kalibreringen av klotsarna gör bilen själv genom att använda handbromsen tre gånger. Görs alltså inget specielt i Vida.
Det lät ju skitbra.......
av ptrj
VolvoB20 skrev:
ptrj skrev:Det enda vida gör är att dra tillbaka motorn åt en. alltså ingen kalibrering.
Det lät ju skitbra.......
Bra och bra. Varför vill folk tro att deras personbilar är så komplicerade för?
Bara för att det sitter en massa styrenheter och givare i dagens bilar, så vill bilmeken få gemene man att tro att bilen måste in till meken även för de enklaste reparationerna.

Snart ska vi väl kalibrera bilen efter varje tankning eller däckbyte också. De har ju som redan börjat med bilar med additivtank.
Användarvisningsbild
av MartinS
Men det måste ju vara att föredra att byta med vida så man slipper sära på tätningen mellan ok och elmotor?

Jag köpte precis nya belägg bak till min XC60 som jag tänkte byta om några veckor. Jag har tillgång till vida, visst är det väl då en fördel att använda det istället, eller?

Om jag nu skall använda vida, kan jag sätta handbromsen i serviceläge och stänga ner bilen och vida och sedan starta upp det igen och avaktivera serviceläge när det är klart eller bör bil och vida vara igång (bil med tändning på?) medans bytet sker? Instruktionerna i Vida är inte så tydliga.

/Martin
av ptrj
När du avaktiverar "DIAGNOSTIK/BILKOMMUNIKATION/Avancerad/PBM/Aktivering och service" så stänger du av parkeringsbromsen i pbm. Kommer någon av alla dina katter, som du envisas med att ha instängd i bilen, åt brytaren till parkeringsbromsen så kommer du inte bli klämd på fingrarna.
Du sätter alltså parkeringsbromsen helt ur funktion i pbm tills du aktiverar denna funktion igen. Du bör inte ha tändningen igång när du jobbar med bilen.

Glömmer du bort att aktivera parkeringsbromsen igen så får du bara ett meddelande nästa gång du försöker parkera. Blir till att ställa bilen med växel i i stället.

Lycka till.

ps. Förlåt att jag skrev att du har en massa katter i din bil.
Du kommer att behöva pressa tillbaka kolven även fast parkeringsmotorn är tillbakadragen.
Hur långt har du hunnit köra med din XC60? Byta redan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Så man måste ändå dela på ok/elmotor? Det står inget om det i instruktionerna i vida. Jag inbillade mig att serviceläget också drog tillbaka elmotorn så att det räckte att pressa in kolven sedan?

Bilen har rullat 7000mil nu, bak börjar bli dåliga (om man hellre byter för tidigt än för sent) men fram finns det en del att ta på fortfarande.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev: Bilen har rullat 7000mil nu, bak börjar bli dåliga (om man hellre byter för tidigt än för sent) men fram finns det en del att ta på fortfarande.
/Martin
Att bromsarna bak slits fortare än dito fram, det var märkligt :???: .
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:
MartinS skrev: Bilen har rullat 7000mil nu, bak börjar bli dåliga (om man hellre byter för tidigt än för sent) men fram finns det en del att ta på fortfarande.
/Martin
Att bromsarna bak slits fortare än dito fram, det var märkligt :???: .
Det har dom gjort på alla bilar jag haft sedan slutet av 90-talet när EBD (Electronic Brake Distribution) infördes som mer eller mindre standard på bilar. Vid lugn inbromsning används bakbromsarna mer än fram för att bland annat undvika nigning. Vid hård inbromsning används fram mer för att undvika sladd. 99% av alla inbromsningar är ju relativt lugna.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
OK! Fast läser man inläggen på Forumet skylls fortfarande fastrostade bakbromsar på att de inte motioneras tillräckligt.
Åtminstone på avdelningen 00-07.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:OK! Fast läser man inläggen på Forumet skylls fortfarande fastrostade bakbromsar på att de inte motioneras tillräckligt.
Åtminstone på avdelningen 00-07.
Man måste fortfarande bromsa bilen, EBD eller inte ;)

/Martin
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]