NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har gjort detta på min egen. Även lagt upp en guide I forumet på hur man gör. Allt som har med dpf / regenereringar åker , bilen blir piggare pga minskat mottryck och dricker mindre MEN sotar mer (knappt synligt och 0.1 I K-värde på bilbrovningen samt 0 felkoder)
av akre
vida.jpg
tryck PF
vida.jpg (172.11 KiB) Visad 382 gånger
willewildorf skrev:Kör en V50 2.0D med samma problem att den hela tiden regenererar. Skulle mjukvaruförendringen att man raderar ut pf hjälpa ifall filtret är nyligen bytt och att problemet kanske ligger på annat håll? Tempgivare, tryckgivare, katten, egr osv. Skulle det ändå lura bort all regenerering?
Kolla att difftryckgivaren för partikelfiltret fungerar. Min V50 MY08 envisades med att visa "motorsystem service" lite då och då, men efter 4 år så började den även gå i limphome mode hela tiden. Jag fixade vida och en odb-dongle och läste ut felkoder och körde lite diagnostik. Visade sig att tryckgivaren var helt paj, den gav inget värde ut alls. Bytte till en givare från skroten och sedan var det inga problem med det.

Nu står mätaren på 13000 mil, DPF skulle ha bytts på förra servicen men jag väntar till bilen sätter DTC. Dumt att lägga ut 5-10tusen på något som fungerar fortfarande. Bifogar en bild från senaste utläsningen, trycket ska ligga mellan 5-20hPa vid tomgång. Över 200 mil sedan senaste regenereringen är inte dåligt heller...
Jag ser att inte parametrarna km sedan senaste partikelförbränning eller sedan senaste byte.

Jag ha en v50 MY05 samt VIDA 2012. Kommer inte ihåg vilken version dock. Funkar dessa parametrar bara i senare bilar?
Det har jag faktiskt nyss gjort på volvo. Men det dök inte upp efter det heller.
Kan vara så att vi har styboxen SID803 medan dom som kan få upp dessa parametrar har SID803A eller SID206 då det tydligen blandades rätt friskt beroende på vad dom hade hemma just då.

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]