Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
akterspegel skrev:
dst02 skrev:
volvobrasse skrev:Hej! Har en fråga angående Xeonljusen på V70 MY09. Har inte riktigt fattat skillnaden på dessa och "vanliga" mer än att dom ger skarpare ljus? Är det något som helst rörelsemönster i dessa på en V70, dvs att dom förändrar sig efter terräng etc? Lägger inte märke till något sådant på min mer än att dom åker liksom upp och ner när jag startar bilen:) Som ni fattar är jag inte personen som Volvo Personbilar skulle anställa som teknisk utvecklare :)

Lite nyfiken på info kring denna fråga dock!
Är det inte så att xenonljusen har automatisk viddreglering som är hastighetsberoende samt automatisk höjdreglering beroende på hur bilen är lastad?
Vill iallafall minnas att BMW har/haft de på sina nyare bilar.
Höjdreglering är det lag på men någon automatisk brännviddsjustering har jag inte hört talas om, låter konstigt för då borde man ju blända mötande om man kör fort med halvljus!?
nej, bredden på ljuset allså, inte längden. Men detta kanske bara e nåt Jag fått för mig. Jag får försöka hitta fakta nånstans
Användarvisningsbild
av VolvoB20
akterspegel skrev:Höjdreglering är det lag på men någon automatisk brännviddsjustering har jag inte hört talas om, låter konstigt för då borde man ju blända mötande om man kör fort med halvljus!?
Man räknar med att om man kör skitfort kan man dubbla längden på halvljuset för då ligger du nog på motoväg utan direkta möten. = Dynamisk ljuslängd hos Audi, Opel och Merca tex.
av dst02
Så här står de om BMW´s xenonljus

Bixenonstrålkastare
Ljus, bred och jämn belysning av körbanan och vägkanten inklusive automatisk ljusviddreglering. Bästa ljusstyrka och lång livslängd för hel- och halvljuset. Endast i kombination med strålkastarrengöring.

samt

Xenonljuset (tillval) lyser upp vägen nära nog perfekt. Samtidigt ser den variabla ljusfördelningen automatiskt till att mötande trafik inte bländas. Strålkastarna i sig utgör redan ett elegant blickfång. De understryker det sportiga utseendet hos BMW 3-serie Touring på ett elegant sätt.

Har tyvärr inte hittat nån fakta berörandes volvo än tyvärr
av perhall
VolvoB20 skrev:55W halogen = 1500-1600 Lumen ljusstyrka

35 W xenon = 3000 - 3500 Lumen ljusstyrka

Dubbelt så mycket/startkt ljus om du har xenon alltså.... inte ens om du kör med halv+dimljus tilsammas på halogenbilen får du lika mycket ljus som på en bil med xenon.
Har du testat att tända dimljusen:) Nästan omöjligt att se att de tänds... vilket säger något om hur bra xenon är och hur dåligt dimljusen lyser nu jfr m förr

Men på bmw e34/e36-tiden blev det ju nästan dubbelt så mycket ljus med både dim o halv...
PH
Användarvisningsbild
av akterspegel
dst02 skrev:Så här står de om BMW´s xenonljus

Bixenonstrålkastare
Ljus, bred och jämn belysning av körbanan och vägkanten inklusive automatisk ljusviddreglering. Bästa ljusstyrka och lång livslängd för hel- och halvljuset. Endast i kombination med strålkastarrengöring.

samt

Xenonljuset (tillval) lyser upp vägen nära nog perfekt. Samtidigt ser den variabla ljusfördelningen automatiskt till att mötande trafik inte bländas. Strålkastarna i sig utgör redan ett elegant blickfång. De understryker det sportiga utseendet hos BMW 3-serie Touring på ett elegant sätt.

Har tyvärr inte hittat nån fakta berörandes volvo än tyvärr
Jag läser det som automatisk nivåreglering fastän skrivit av en dyr reklamfirma som får det att låta fräckare än vad det är och att dom faktiskt är tvugna att ha det..
av Lövet
Ljusviddsreglering är enbart höjd. BMW har än så länge inga ljus som ändrar ljusbild beroende på hastighet. Det har däremot Audi, Opel och Mercedes. Dessa är ofta, men inte alltid, LED baserade.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]