Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

bry dig inte om markeringarna på kamremen, viktigast är att de stämmer, med dom markeringarna som finns på kåpor m.m.
Den som monterat remen tidigare, kanske inte gått på markeringarna, det gör aldrig jag i allafall, jag vrider dreven, som de ska vara, och trycker dit remmen, markeringarna förvillar bara.
Börjar systematisk felsökning genom att lossa en vakuumslang från spjällhuset och spruta in startgas, sätt sedan tillbaks slangen och gör startförsök så får vi se vad som händer. Kolla även noggrant att tändkablarna sitter rätt.

Mvh GK
Tack så mycket för svaren, jag har nu nollat motorn, alltså 1ans cylinder högst upp och kamdrevet mot spåret där uppe. Nu ska kamremmen alltså stå rätt. tog även bort alla tändstift och såg att de var dyngsurt så bensin får den. Vad finns kvar att felsöka på?? Mvh
Vet inte vilken årsmodell du har, men har du en -88 eller tidigare så har du en
hallgivare i fördelaren som kan krångla.
Har du en -88B(-89) eller senare har du en svänghjulsgivare på svänghjulskåpan
som oxså kan krångla.

Eftersom den inte tänder och blir sur så är det säkerligen tändningsfel.
Så mitt tips är att testa med en ny.

Har du kollat kompressionen, det kan vara att packningen gått.
bara en tanke...
Skruva ur alla tändstiften och koppla loss kontakterna på spridarna. Kör sedan på startmotorn en stund, så du blåser ur överflödet av bensin ur cylindrarna. Montera stiften igen. Spraya startgas i insuget och gör ett startförsök utan att ha spridar-kontakterna inkopplade. Om tänd-läget är rätt, så ska motorn starta till av startgasen.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]