Moderator: Moderatorer
Steff 99 skrev:Detta är mycket tydligt på XC60, jag ser stora skillnader på förbrukning om man ligger i 100kmh och ökar till 130 kmh, då är det inte svårt att få en ökad förbrukning med 2-3 dl/mil.Har du kläm på vad din XC snittar vid motorvägskörning i 120-130km/h enligt mätaren?
Arese skrev:XC60 är ju inte nån snål bil direkt. Min 535i och min frus XC60 D5 drar i princip exakt lika myclet vid momsad lands-/motorvägskörning. Då drar bägge ca 0,9 l/mil. Generellt sett har alla våra bensindrivna bilar dragit betydligt närmare EU-normen än de dieseldrivna vid vår typ av körning.Min XC60 ligger väldigt bra till mot de deklarerade värdena. Landsväg har jag dock inte lyckats matcha ännu men jag har aldrig det körmönstret så det kan ju vara anledningen. Jag har aldrig lyckats komma i närheten av landsvägsdeklarationen på någon bil faktiskt.
Mvh
Arese
Arese skrev:XC60 är ju inte nån snål bil direkt. Min 535i och min frus XC60 D5 drar i princip exakt lika myclet vid momsad lands-/motorvägskörning. Då drar bägge ca 0,9 l/mil. Generellt sett har alla våra bensindrivna bilar dragit betydligt närmare EU-normen än de dieseldrivna vid vår typ av körning.Det blir nog en manuell 535i om två år, är inte imponerad av 520d som ligger strax under min xc70 vid samma körsätt.
Mvh
Arese
Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]