Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
StringerBell skrev:
LasseL skrev:Var ska den gula triangeln tändas? Jag ser inget om det i manualen...

(Jag har menyvalet på PÅ, men har aldrig sett någon gul triangel. Trots många minusgrader.)
Har du varken aktivt startat den eller ställt in tiduret tänds den inte. (DVS om du bara startar bilen i kallt väder och låter automatiken starta den)
Det gör min. Går jag ut och kallstartar min bil och kör så tänds triangeln efter en stund, pga meddelandet att den har dragit igång extravärmaren. MY08 på min, vet inte om det skiljer sig åt mot era.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tartryffel skrev:
StringerBell skrev:
LasseL skrev:Var ska den gula triangeln tändas? Jag ser inget om det i manualen...

(Jag har menyvalet på PÅ, men har aldrig sett någon gul triangel. Trots många minusgrader.)
Har du varken aktivt startat den eller ställt in tiduret tänds den inte. (DVS om du bara startar bilen i kallt väder och låter automatiken starta den)
Det gör min. Går jag ut och kallstartar min bil och kör så tänds triangeln efter en stund, pga meddelandet att den har dragit igång extravärmaren. MY08 på min, vet inte om det skiljer sig åt mot era.
Ja, det kan säkert skilja mellan olika modeller.
av AndS
Tartryffel skrev:
StringerBell skrev:

På vår -08 tänds endast indikeringen om värmaren fortsätter att gå om man kört tidur eller manuell direktstart. Om bilen behöver köra värmaren tänds ingen indikering, däremot när den sedan anser att ingen värmare behövs men att den fortsätter att gå pga att man inte stoppat t.ex. manuell direktstarten så tänds gula indikeringen och "På" texten blinkar i menyn där man start den manuella direktstarten.
av theodor
jag använder bränslevärmaren nästan varje vardag,man ska låta värmaren går färdigt själv och inte stänga av den! extravärmaren ska står på auto, annars riskerar du att köra med för låg motortemperatur. motortempen ser du inte i displayen på nya v70 och s80 om man inte har en obd läsare av bättre modell så du kan läsa av live data. använd värmaren gärna nån gång under sommaren annars riskerar du att värmaren inte går när hösten ramlar in.
av Familyman
Jag hijackar tråden lite med en fråga ang. förbrukning med bränslevärmare.
Jag kör en 2,4D MY10 och när jag nyss tankade, så låg min snittförbrukning på 0,76 enl. färddatorn.
Men trippmätaren visade 64 körda mil och jag fick i 60l vid tankningen.
Detta är enl. mig en rejäl diff ifrån vad som angavs i färddatorn.
Jag använder bränslevärmaren i princip hela tiden för att undvika att köra motorn kall.
Nu har det förvisso varit extremt kallt ett tag, men kan det vara som så
att det är bränslevärmaren som druckit redigt med bränsle och därav diffen?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Familyman skrev: Nu har det förvisso varit extremt kallt ett tag, men kan det vara som så
att det är bränslevärmaren som druckit redigt med bränsle och därav diffen?
Räkna med ungefär 6dl i timmen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har jag direktstartat värmaren en stund innan körning låter jag det vara när jag kör iväg. Bilen stänger själv av direktstarten när motorn kommit igång.
I min bil visas bara det gula när timerstart är programmerad. Under körning visar bilen aldrig om värmaren är igång.
Användarvisningsbild
av PaNi
Det är absolut kylan och bränslevärmaren som förklarar Familymans höjda förbrukning. På sommaren stämmer färddatorn ganska OK med verkligheten, själv ligger jag normalt runt 0,6 liter mil. I helgen lyckades jag dock hälla i 58 liter diesel efter bara 60 mils körning, alltså nästan en liter per mil. Men så har också värmaren gått för högtryck de senaste tre veckorna, så till den milda grad att jag måste stötta med batteriladdare för att värmaren inte skall stanna.

Håll ut, snart är det vår!
Användarvisningsbild
av apersson850
Våren har redan kommit till södra Småland. Idag var det bara -15°C. För en vecka sedan var det -20°C.
av Familyman
PaNi skrev:Det är absolut kylan och bränslevärmaren som förklarar Familymans höjda förbrukning. På sommaren stämmer färddatorn ganska OK med verkligheten, själv ligger jag normalt runt 0,6 liter mil. I helgen lyckades jag dock hälla i 58 liter diesel efter bara 60 mils körning, alltså nästan en liter per mil. Men så har också värmaren gått för högtryck de senaste tre veckorna, så till den milda grad att jag måste stötta med batteriladdare för att värmaren inte skall stanna.

Håll ut, snart är det vår!
Det låter tryggt att veta att jag inte är ensam om att stå där på macken med en lätt skramsen min,
då pumpen bara trotsar och fortsätter att fylla trots färddatorns skvaller om en relativt blygsam förbrukning.
Att ha köpt en bil vars förbrukning i snitt skulle hamna närmare litern per mil,
då man innan köpet tryggat sambon(och indirekt köpet) med att bilen kommer hamna närmare 0,7 än 0,8l/mil,
skulle högst troligen verka förödande på den tillit gällande fordonsbiten som man förskansat sig genom åren.
Att sedan ens sambo placerar just förbrukningen så ofantligt högt på priolistan övergår faktiskt mitt förstånd.
Främst då, som jag själv hellre prioriterar egenskaper så som säkerhet, bekvämlighet och pålitlighet.
Bilen kvittrar då och då

Kvittrar det bara under körning? Länkarm[…]

Det är synd att man inte kan bygga bilarna […]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Har en xc60 t6 23, startat om den totalt kanske 4-[…]

Halvljus inställning

Denna