Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Bilbarnstol. Vissa stolar har remmar som ska fästas framåt

Var glad att de finns. På min egen bil fick jag montera ur stolarna(!) och klämma in banden i underredet. Dock så är den monterad bak men antagligen har du öglor under framstolarna också. Volvo har koll på det här med barn i bil till skillnad från tyskarna.
av sweborn
Att känna till kylsystemets temperatur har inget direkt värde. Tyvärr tror folk att oljan/motorn är varm när vattnet är varmt, och så gasas det omkring med ouppvärmda motorer. Tycker det är bra att vattentempen plockas bort, BMW är inne på samma linje. Däremot vill jag se oljetempen istället...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag minns den något avlägsna tid när jag hade en 744 GLT 16 valve. Den utrustade jag med oljetrycksmätare. Så länge oljan inte var riktigt varm låg trycket högre än normalt. Vintertid med kanske -10° till -15°C kunde det ta 40 km körning i motorvägstempo innan oljetrycket var nere på den normala nivån. Kylvätsketemperaturen visade normal nivå redan efter några kilometer.
Så visst är det stor skillnad på genomvarm motor och varm kylvätska, även om dagens aluminiummotorer förmodligen blir varma snabbare.
av MartinG
Jag har en S60 MY12 T4F och saknar temperaturmätaren ibland. Man har ju betydligt mer kraft att ta till om motorn är varm när man t.ex. ska köra in i en rondell efter att ha stått och väntat ett tag, det kan vara avgörande för om man kan slinka ut utan att vara i vägen för någon eller inte. I alla fall i lite hetsig stadstrafik. En hastig blick på mätaren är så mycket lättare än att försöka tänka ut hur varm motorn borde hunnit bli.
av moffe
Prat om fotstöd... :) Så jag köpte en från VW 1K1864551 och modifiera den "lite".
Nu sitter den relativt bra i volvon. När inte volvo säljer sådana så måste man fixa det själv, och den där VWs delen är ganska billig. Man kan hitta mellan 150-200kr.
Resultatet:
http://www.garaget.org/?car=279657&image=2792188
Bild
av Petróvitj
moffe skrev: ...
Detta fina stödet för vänstra foten ser bra ut:
http://www.garaget.org/?car=279657&image=2792188

På vilket sätt har du fixat det på platsen? Limmat? Nej...

Tack.
/Alex
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]