Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Om man fyllt på bara rent vatten och sedan bara kör 15 minuter varefter man stannar motorn och låter stå så pass länge finns det
TROLIGEN risk för att det INTE är blandat ordentligt.

Sedan angående påfyllningen anser jag att med vätskan KALL ska nivån ligga mellan MIN och MAX i kärlet, du har ju det extra
utrymmet sedan för expansion.

Motlut är ett bra tips! Jag brukar hissa upp framändan av bilen med garagedomkraft, vilket ger samma effekt. Även att "pumpa" på
slangarna växelvis funkar ypperligt även enligt mig.
av pekka88
OttO37 skrev: Sen så slog han i en dunk färdigblandad glykol som ska vara för runt minus 36 grader.. Han fyllde därmed upp resterande med vatten så det vart rätt mängd kylvätska i systemet.

Min fundering är att om man kör med färdigblandad glykol och fyller på med vanligt vatten visst blir det då sämre fryspunkt då eller är jag helt ute och vinglar på en cykel??

OttO
Helt rätt, självklart sänks fryspunkten från i erat fall 36 grader gradvis nedåt beroende på hur mycket extra vatten som tillsätts i systemet. :D

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]