Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vore intressant att veta hur långt Volvon i fråga gått. Det har ju några år på nacken och om detta var det första bytet så...
StringerBell skrev:Vore intressant att veta hur långt Volvon i fråga gått. Det har ju några år på nacken och om detta var det första bytet så...
Bilen har gått 29 tusen, men den är mycket välskött med service. Jag vet med säkerhet att föregående ägare har bytt växlelådsolja vid 4 tillfällen.

Det måste ha varit något som gått helt snett på verkstaden. Bilen togs in strax efter ½ 10, jag besökte verkstaden vid lunch. Då pågick fyllning av olja - men mängder, mängder med olja hade kommit ut på golvet. Sen var jobbet klart precis före kl 4.

Verkstaden har nu åtagit sig att felsöka. Kostnaden för detta ville de diskutera när det var gjort, men jag sa att jag vill göra fullständigt klart att jag inte var villig att betala.

Korr; "föregående ägare har spolat växellådan"
js1 skrev:Dom har väl stått och sovit och kört den torr ?:-/
Jepp, ser ut som att du har rätt - automatlådan har gått tort!

Den stackars verkstadskillen på Bil-Nilsson i Alingsås, förklarar oljan på golvet med att;
"Jag är ny - visste inte hur jag skulle göra - kollade i Volvos manual - där var fel slang markerad (!!!), så jag lossade fel slang".

Kan han fått bekymmer med luft i lådan? och detta gjorde att det tog så lång tid att fylla den?

Någon som vet;
Hur känslig är lådan om den går torr en stund???
Kan det finnas risk att någon luftficka kan finnas kvar???

Ps. Har nu fått veta att han även lossade bulten vid sticka som håller ett bromsband, vilket bör förklara att drivningen upphörde.
Då bör ju ansvarsfrågan vara utredd i allafall.
Jag är inte avundsjuk på dig din stackare. Hoppas Bil-Nilsson tar sitt fulla ansvar och ersätter din låda.
Jag planerar att spola lådan vid nästa ordinarie service till hösten, och jag står i valet och kvalet mellan att göra det hos en växellådsfirma eller hos Volvo. Jag vill VERKLIGEN inte att det hamnar i händerna på en praktikant, utan hos någon som gör detta ofta och med ryggmärgen. Eftersom lådan funkar perfekt, vill jag inte höra något "we told you so" om problem uppstår efteråt.

Liten tröst är det ändå att ovanstående var ett resultat av ett solklart handhavande fel, även om det är lika trist för trådskaparen.
Tycker också det är tråkigt att höra.
Antar att du har den 5-växlade AW55-50 lådan, då du har en -00:a
Vill minnas att slangarna/flödet är vänt gentemot de 4-växlade AW50-42 lådorna. Så kollade han på fel årsmodell eller växellådstyp så kan detta hända, fortfarande oförsvarligt dock.

Lossade han sedan den stora skruven som sitter ovanpå lådan som du skriver så vet jag inte om det går att fixa utan att dela på hela lådan, och det borde nästan innebära en ny låda tycker jag.

Hoppas det löser sig bra och smidigt för dig ändå nu.
Tack för alla vänliga ord.

Har fått tillbaka bilen nu. :) En annan reparatör ryckte in. Bromsbandet i lådan fixade han genom att gå in där B4-locket sitter. Det var nog inte helt lätt. Misstaget som gjordes var att lossa den stora bult/skruv som sitter vid sidan om stickan, i tron att kunna fylla på oljan där.

Men jag är inte helt glad. :( Jag upplever bilen som seg, måste varva 2-2500 varv innan den så att säga rör på sig. Det känns som om lådan kräver att momentomvandlaren skall arbeta mycket innan kraften förs ut till drivningen. Detta gäller alla växlar. Annars växlar den mjukt, utom vid nerväxling i backar då kraftiga ryck har uppstått. Kanske är jag extra observant nu efter allt strul.

Verkstaden säger att så kan det vara eftersom adationen är nollad och att det dröjer 100 mil innan den ställer in sig. Jag är dock tveksam om nollningen kan vara en orsak.
av *pettson*
Det kan säkert vara så, men se till att få skriftligt på den ordineringen. För om 100 mil vilket INTE en adaption tar. adaptionen tar runt 5 mil att köra in medvetet eller kanske 10 för en omedveten. Så måste du naturligtvis få återkomma till verkstaden för ytterligare åtgärd om inte bilen är till belåtelse. Lådan tål nämligen inte att gå tom överhuvudtaget på olja.
Du ska inte behöva några 2500rpm för att bilen ska börja dra. Den ska börja dra strax över tomgångsvarv. Drar den senare beror det ofta på att oljeflödet är hämmat eller att oljepumpen gått torrt och inte längre håller upp trycket som tänkt.
EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]

Vilken modell har du?