Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Gelis skrev:
mariafs skrev:Etiketten är gul, står (upponer) Volvo Magneti/Marelli... O en massa siffror...
Vad är skillnaden på gul o vit?
Spjällhus med vit etikett var monterade från början, sedan uppdagades det att spjällen slets ut i förtid, MM (spjälltillverkaren) gjorde då en smärre förbättring, fortfarande så är det samma pissiga grundkonstruktion. Dessa spjäll har gul etikett. Så din bil har troligtvis fått spjället utbytt tidigare.

Frågan är om du kommer åt att göra rent när spjället sitter på plats. Är ganska trångt på en T6. Går kanske med en spegel och små händer.
Viktigt att det blir rent bakom spjällskivan.

Men tänk på att felet kan bero på annat också, tex luftmassemätaren, läckage i någon vaccum/ tryckslang.
Hej det går enkaast att ta bort hela spjällhuset,behöver då en ny packning a 26kr på volvo.
Än en gång, tack för era svar! :)

Tänkte följa denna film:

Det värsta som kan hända är att jag inte får ihop den o tar jag den till verkstad.

@snepo - du menar att jag ska ta loss hela och rengöra den utanför motorrummet? Verkar enklast så...
Användarvisningsbild
av Vojje
mariafs skrev: du menar att jag ska ta loss hela och rengöra den utanför motorrummet? Verkar enklast så...
Oftast nöjer man sig att lägga huset på den lämpligaste plats som sladden räcker till.
Användarvisningsbild
av snepo
Vojje skrev:
mariafs skrev: du menar att jag ska ta loss hela och rengöra den utanför motorrummet? Verkar enklast så...
Oftast nöjer man sig att lägga huset på den lämpligaste plats som sladden räcker till.
Precis låt sladden sitta kvar.För att få det bra så är det bäst att skruva loss den.
Vojje skrev:

Jo, det kanske ska undvikas att ta av elkabeln... Jag måste ju ta loss den tjocka slangen till turbon med... Tur man inte har så stora händer...
Användarvisningsbild
av Vojje
Det kan vara klokt att bryta strömmen innan rengöringen, som en säkerhetsåtgärd, plus att spjället får möjlighet att göra en ny adaption.
Hahaha Ja, det var nog den enklaste operationen jag varit med om... Det var slangen som sitter fastspänt under spjällhuset som var inte full fast. Verkstan som fixade oljepumpen hade fått den snett på, klåpare! :roll:

Tack än en gång för era tips och råd! :)

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]