Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkxc
Nästa besiktning mars 2013 (-08).
Båda hjulen tvärstumma så jag är inte orolig.
Bromseffekten var inte bättre vid 1:a besiktningen för ett år sedan som
då var ua på hela bilen.

/MK
av Göran E
Hej,

Jag lånar och lyfter upp den här tråden. Jag har också problem med min handbroms på XC90 D5 (Sport) -07. Handbromsen tog riktigt dåligt (på besiktningen ingenting alls på ena sidan och litegrann på andra sidan. Jag har nu bytt handbromsbackarna och monteringsfjädrarna men jag får den ändå inte att greppa när jag trycker ner handbromspedalen. Jag har gjort detta:

1."Lossat" vajern vid "spänncylindern" under mittkonsolen fram.
2. Tagit bort bromsskivor och handbromsbackar.
3. Borstat bort en del rost från insida av bromsskivor m.m.
4. Sprutat 5-56 på mekanismen som skall se till att handbromsbackarna går isär. När man trampade ner pedalen såg man att det rörde sig litegrann.
5. Monterat ihop med nya handbromsbackar och spänt upp "spänncylindern" till max men bromsen tar ändå inte. Jag har spänt med hjälp av en polygrip och en stor skruvmejsel och kommit så långt att när man nu drar ut den så fjädrar den tillbaka igen. Borde betyda att den är max utspänd? Säkert 10-15 räfflor som är framme nu.
6. Jag har kontrollerat att inte vajern hoppat av någonstans. Det spänner i vajrarna som går ut till hjulen när man trampar ner pedalen och rycker i vajrarna när man släpper på handbromsen igen.
7. Jag har försökt att motionera handbromsen genom att köra lite långsamt framåt och pumpa på handbromspedalen samtidigt som jag hållit i spaken som man släpper bromsen med.

Så vad är nästa steg?! Finns det något mer ställe att spänna vajern på? Är det vanligt att vajern går sönder lite så den töjs? Jag ska väl nämna att de bromsbackar jag använt är Biltemas och nog tyckte jag att de såg likadana ut som de som satt där innan i alla fall (som visserligen inte heller fungerade men de var ju slitna). Enligt Biltemas sida skall de passa till VOLVO: C70, S60, S80, V70, XC70, XC90.

Jag har sett att någon skrivit att den monterat Biltemas handbromsbackar och de inte fungerat och när orginal har monterats så har det fungerat. Kan det verkligen vara så att det diffar någon mm i tjocklek på belägget och det skall göra sådan stor skillnad?

Tack på förhand!
/Göran
av Göran E
Det var som fan. Då får jag väl köpa nya belägg i helgen och reklamera Biltemas om det funkar bättre med de nya. Var ska man köpa beläggen? Är det Volvo original som gäller eller funkar tex Mekonomens bättre än Biltemas? Monteringssatsen (fjädrarna) kan jag väl knappast behöva byta?
av Göran E
Nu är Volvo original handbromsbackar monterade och bromsen uppspänd och nu bromsar det! Helt otroligt att det är sån skillnad på original och Biltemas backar när man knappt ser nån skillnad... Det blir ombesiktning imorgon bitti så nu är det bara att hoppas att det bromsar tillräckligt mycket och tillräckligt jämnt.

I vilket fall var lärdomen att inte köpa Biltemas handbromsbackar, gör inte det!
Hej!

Väcker liv i denna tråd igen då jag har fått bekymmer som beskrivs ovan. Dock är scenariot följande för mig:
- På besiktningen fick handbromsen underkänt.
- Bilen lämnades till volvo för justering.
- Volvo meddelade att det inte går att justera vajern något mer, utan de måste byta bromsbackarna.
- Volvo byter backarna, men meddelar att det ändå inte går att få någon bromsverkan, utan de måste byta de bakre bromsvajrarna. Kostnad drygt 8000kr (mtrl+arbete).

Jag blir rätt sne och frågar varför de måste bytas, och kundmottagaren meddelar att det måste man göra då man har bytt bromsbackar. Jag ifrågasätter ordentligt och frågar om det verkligen vet vad de gör. Har de släppt på spänningen i den främre vajern innan de bytte backarna och provat att justera/spänna efterbytet? Inget direkt svar på den frågan utan det enda jag får till svar är att de bakre vajrarna måste bytas. :|

När jag nu läser denna tråd och en annan i samma ämne så ställer jag mig frågan. Behöver man någonsin byta vajrarna? Eller är det så att mekanikern inte vet vad han gör? Han hade tydligen plockat bort hela förarstolen för att kunna komma åt att försöka spänna vajern... Då jag försökte spänna själv så lyfte jag konsolen runt/vid växelspaken och kom åt, men då var den redan så spänd att jag inte kunde göra nåt åt den.

Tacksam för svar, tips och synpunkter snarast!

På måndag skall bilen åter till volvo för byta av bakre bromsvajrar. Vilket tydligen är ett riktigt bökigt arbete enligt mekanikern och det skulle ta jätte många timmar. Därför den dyra kostnaden. Är det nåt jag kan göra själv? Finns det en beskrivning på detta som det gör för justering av bromsvajern?

Ha de gott!

Magnus
Är det ingen eller dålig bromsverkan?
Om det är dålig bromsverkan så är det ett vanligt fel på xc90 har själv haft det problemet.
Lösningen är enkel och billig, justeringsskruvar till handbroms. finns att köpa på olika ställen så som skruvat, mekonomen etc. länk på skruvat : https://www.skruvat.se/Justeringskit-ha ... 87318.aspx
De säljs styckvis på skruvat det krävs 2.
Här finns en guide för v70 som visar hur det fungerar är samma princip på XC90:
http://mekav70.blogspot.se/2011/12/1112 ... 257km.html

Är inte jätte svårt att fixa dessa speciellt nu när de redan lossat alla hårda skruvar när de bytte backar.
Om du tänker sätta in sådana här så släpper du först på vajern i kupén sätter dessa på plats justerar sen spänner inne i kupén. Glöm inte att klicka pedalen ett hack för att inte överspänna.

Efter jag utförde denna process för ca 600kr totalt med nya backar och skruvar så flög bilen ur rullarna när han testade dem på ombesiktningen. Hoppas detta hjälper lite men kan givetvis förklara mer om det behövs.
Dessa justerskruvar var standard på äldre volvo så som 850 om jag inte minns fel vet ej varför de slutade med dessa.
MVH Niklas

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]